Etika v reklame – Clickbaitové články, fake news weby a preberanie obsahov 

clickbait
Martina Ditrichová 1 jún 2022 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Etika v reklame – Clickbaitové články, fake news weby a preberanie obsahov 

Prinášame vám posledný z radu článkov na tému Etickej reklamy v online, ktorú rozoberáme v spolupráci s Radou pre Reklamu (RPR). Dnes sa budeme venovať clickbaitovým článkom, preberaniu obsahov a fake news webom, ktorých je v súčasnosti ako “húb po daždi”. Ako takéto články a weby identifikovať a vyhnúť sa im v online priestore? 

Clickbaitové články

Pojem ,,clickbait“ pochádza z anglických slov „click“ ako kliknutie a „bait“, čo znamená návnada, takže doslovný preklad tohto výrazu je „návnada na kliky“. Jedná sa o webstránky alebo články, vytvorené pre účely online reklamy s využitím bombastických nadpisov a príťažlivých titulných obrázkov, ktorých cieľom je motivovať užívateľa kliknúť na odkaz bez ohľadu na to, či ho obsah na stránke zaujme a zostane tam dlhšiu dobu.

Clickbait = Overpromise + underdeliver

Typické nadpisy clickbaitových člákov sa snažia vzbudiť zvedavosť čitateľa a motivovať ho kliknúť na odkaz. Pre weby používajúce clickbait je dôležitá návštevnosť najmä kvôli hodnote reklamného priestoru pre inzerentov. Nebezpečenstvo clickbaitu však spočíva v tom, že ak je jediným kritériom úspechu počet zobrazení stránky, začne upadať kvalita obsahu. Nespokojní čitatelia to podobným stránkam spočítajú v komentároch a už sa na stránku nevrátia, čo robí z clickbaitu z dlhodobého hľadiska veľmi neefektívnu marketingovú stratégiu.

Všetci chceme, aby naše stránky navštevovalo čo najviac ľudí. Je pravdou, že titulok zaujme ako prvý, no dajme si záležať na tom, aby sa čitateľ reálne dozvedel to, čo sme mu sľúbili a prečo prišiel na náš web. Pri vyhodnocovaní je dobré sústrediť sa nielen na počet kliknutí na článok, ale aj na CTR, teda čas strávený v článku a percento dočítaní. Tieto údaje nám napovedia viac aj o kvalite samotného obsahu a nielen vhodne vybraného nadpisu a titulnej fotky. Zakročiť sa rozhodol aj Facebook, ktorý už nejaký čas znevýhodňuje odkazy v rámci organického dosahu. Ak si k tomu pridáme funkciu nahlasovania tzv. „fake news“, je tu istá nádej, že by sa clickbaitové články mohli z našich obrazoviek postupne vytratiť. 

Fake news webstránky

Jedná sa o médiá, ktoré si viac ako na pravde, zakladajú na návštevnosti, a tak vytvárajú senzácie, cielene zveličujú a skresľujú, vynechávajú fakty, čo vedie k dezinformácií. Dezinformačné weby často šíria konšpiračné teórie, falošné správy alebo hoaxy. Väčšinou sú to senzačné titulky, ktoré veľakrát ani nekorešpondujú s textom v článku. A zdroje pri nich tiež nájdete iba ťažko.

Preberanie obsahov

V roku 2015 bol oficiálne prijatý do platnosti upravený Kódex preberania obsahu na internete, dokument z dielne združenia pre internetovú reklamu IAB Slovakia, ktorý nastavuje pravidlá korektného preberania obsahu v slovenskom online prostredí. Kódex je dokumentom, ktorého cieľom je prostredníctvom jasných pravidiel edukovať a štandardizovať trh v oblasti preberania a označovania cudzieho obsahu v slovenskom online prostredí. Kódex prináša napríklad povinnosť uviesť prelink (hypertextový odkaz) na pôvodný text hneď v úvode, v prvých piatich vetách preberaného článku.

ATEST

Ak si naozaj nebudete istý, či je vaša reklama etická, môžete využiť inštitút atestu a nechať posúdiť reklamu z pohľadu všetkých ustanovení Etického kódexu ešte pred jej šírením. Viac informácií nájdete na stránke Rady pre reklamu. 

Súhrn článkov na tému Etika v online v spolupráci s Radou pre reklamu:

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu. ditrichovamartina.myportfolio.com