Content Marketing Masters – časť II.

adma
Martina Ditrichová 20 apríl 2021 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Content Marketing Masters – časť II.

Minulý týždeň sa konala aj druhá časť konferencie Content marketing masters, na ktorej sme ako partner podujatia nemohli chýbať ani my. Na online evente pre marketérov sme mali možnosť vypočuť si troch spíkrov, ktorých prednášky spájala téma obsahu. Filip Kuna účastníkom porozprával o horúcich trendoch, ktoré vás možno prekvapia, Patrik Vavrovič vysvetlil, prečo je hodnotný obsah efektívnou marketingovou stratégiou a Juraj Sasko z našej členskej agentúry Visibility rozpitval tému obsahovej stratégie v B2B. Ak vás táto tematika zaujíma, čítajte ďalej.

Najhorúcejšie trendy v content marketingu by Filip Kuna

Filip Kuna je riaditeľ slovenskej pobočky švédskeho Strossle a člen správnej rady IAB Slovakia – združenie internetovej reklamy. Pôsobil 12 rokov ako vedúci produktového oddelenia v Zoznam.sk a je certifikovaný DIMAQ Master Trainer.

FOTO: strategie.hnonline.sk

Horúce TOP trendy, ktoré Filip vybral do svojej prezentácie vás možno prekvapia…

1. Stratégia je na prvom mieste

Filip na začiatok svojho vstupu odporučil knihu od Jima Collinsa Goog to Great: Why Some Companies make the leap… and others don’t.

Na tvorbe tejto knihy sa okrem Jima Collinsa podieľalo množstvo odborníkov, ktorí skúmali spoločnosti zo všetkých možných segmentov. Zisťovali čím to je, že niektoré konkurenčné spoločnosti časom vystrelia nahor a niektoré zostanú “iba dobré”. Počas stoviek hodín rozhovorov so zástupcami firiem, rozdelili firemné stratégie do dvoch skupín – stratégia ježka a stratégia líšky. 

Stratégia Ježka – pomalý ťarbavý krok, ktorý vedie priamou cestou za cieľom. Keď sa blíži nebezpečenstvo, schúli sa do klbka a vytvorí ostnatú guľu a v bezpečí prečká, potom pomaly pokračuje svojim tempom k cieľu. V spoločnosti postupom času nenastávajú žiadne zásadné zmeny.

Stratégia líšky – líška útočí na ježka, raz sprava raz zľava, často mení smerovanie a ponáhľa sa. Vždy podľa toho, ako fúka vietor.

Pointa knihy – Nebuďte líška, ale ježko.

Jeff Bezos, zakladateľ a CEO Amazonu, sa vyjadril, že je vždy prekvapený, keď sa ho  pýtajú, čo sa zmení v biznise o 10 rokov, kam podľa neho smerujú trendy. Jeff vidí zmysel skôr v otázke, čo sa v jeho biznise nezmení za desať rokov. Vaši zákazníci budú chcieť čo najväčší výber produktov za čo najnižšiu cenu a čo najrýchlejším časom dodania. Tieto veci sú nemenné. A okolo vecí, ktoré sa nemenia, by ste mali postaviť svoju stratégiu.

Keď chcete vedieť viac ako digitálnu stratégiu, Filip odporúča e-book: strossle.sk/strategia

2. Vy nie ste vaši zákazníci

Marketéri ročne preinvestujú v reklame 600 miliárd dolárov. Pri takom obrovskom čísle si poviete, že oni naozaj vedia čo robia, dokonale poznajú svojich zákazníkov a sú majstrami svojho remesla. Filip prezradil účastníkom jedno tajomstvo, ktoré pravdepodobne všetci tušíte – Nie, nevedia. Nemajú páru o tom, čo bude fungovať na ich cieľovú skupinu.

Je veľký rozdiel v tom, čo si myslíme, že robia a čo reálne robia naši zákazníci.

Filip vo svojej prezentácii predviedol množstvo prieskumov z celého sveta, ktoré jasné ukazujú, ako veľmi majú marketéri skreslenú predstavu o tom, ako a ktoré médiá zákazníci sledujú.

Skúste si tipnúť, aká veľká časť slovenskej populácie používa Instagram. Tipnite si aj aká veľká časť mileniálov. A teraz sa pozrite na reálne číslo…

Používanie Instagramu na Slovensku:


Vy nie ste vaši zákazníci… V momente keď začnete pracovať pre značku, strácate svoju objektivitu. Musíte si uvedomiť, že vy nie ste vaši zákazníci a vy nemôžete ich správanie súdiť podľa svojho. Filip tvrdí, že my marketéri žijeme vo svojej marketingovej bubline. 

3. Recyklujte

Prečo je “hrozne dôležité” recyklovať?

Marketéri neustále sledujú nové trendy, snažia sa byť originálni a stále prinášať svojmu publiku niečo nové “neopozerané”. Opäť je to naša spomínaná marketingová bublina, v ktorej žijeme. Áno, vám sa váš vlastný obsah možno opozerá, no vy nie ste vaše publikum.

Content marketing je do veľkej miery o náhode. Neviete dopredu, čo bude fungovať. Jediné čo môžete urobiť je testovať a skúšať a recyklovať.

Spomeňte si na diviaka z Kofola reklamy… Vianočného diviaka vidíme na Vianoce už viac ako dekádu, či sme hladní alebo nie. Jeden rok ho skúsila Kofola nahradiť niečím iným “neopozeraným” a sami ste videli, že budúci rok sa divé prasiatko vrátilo do našich obľúbených vianočných spotov.  

Pre mnohých možno prekvapivé tvrdenie Filipa Kunu: Kvantita je veľakrát dôležitejšia ako kvalita.

Filip prezradil, že keď si číta svoje 4 roky staré články, rozmýšľa nad tým, že keby mal dnes zamestnávať svoje „staré ja“ v momente by sa vyhodil. Tie články nedokázal ani dočítať do konca a mal chuť ich vymazať. No neurobil to, pretože aj tieto články ho dostali tam, kde je dnes.

Keď chcete produkovať iba “dokonalý obsah”, tak to bude vplývať na kvantitu a aj tak nebude perfektný. 

Keď však budete pravidelne dlhodobo tvoriť obsah, aj keď zle, tak postupom času, sa zvýši aj kvalita. S kvantitou ide ruka v ruke aj kvalita, no keď budete pozerať iba na kvalitu, bude to mať negatívny vplyv na kvantitu.

4. Budujte značku

Najdôležitejší graf v marketingu vôbec.

Žltá krivka – krátke aktivačné kampane. Kúp dve a tretiu máš zadarmo a podobne., limitované edície. Tieto kampane fungujú ako prílivová vlna. Spustíte ich, predaje vyskočia a za krátky čas opäť klesnú na pôvodnú úroveň. Aktivačné kampane fungujú veľmi krátkodobo.

Oranžová krivka – Keď investujete do budovania značky, predaje stúpnu len o málo, no stúpajú kontinuálne dlhodobo. Pracujete na budovaní silnej prémiovej značky. Tak že ľudia nehľadajú najlacnejšiu možnosť, ale hľadajú práve vás.

5. Content Marketing nie je šprint. Je to maratón.

Obsahový marketing je beh na dlhú trať. Ak chcete vďaka content marketingu bohatý košatý strom a sladké ovocie, investujte doňho čas a trénujte . Ak chcete mať výsledky zajtra, venujte sa radšej performance marketingu.

Na záver prezentácie, odpovedal Filip na otázky z publika pomocou platformy Slido. Na otázku, aké sociálne najčastejšie používa, odpovedal:

Pre mňa sú sociálne siete úplne zlo. Nebuďte na sociálnych sieťach. Sú dizajnované na to, aby ste sa cítili zle. Dávajú vám iba náš pekný content, šťastné momenty a potom máte pocit, že všetky žijú v dúhovej krajine so slniečkom, iba u vás je zamračené a prší. Nikdy nebolo toľko depresiou zmietaných mladých ľudí ako od doby, čo prišli na svet sociálne médiá. Keby to nebola moja práca, tak zruším všetky sociálne siete a vyhodím telefón.:D

Ale odhliadnuc od toho, používam LinkedIn ako zdroj inšpirácie a informácií. 

  • Jedna základná vec pri tvorbe stratégie na záver– Nehovorte o tom, čo predávate, ale snažte sa pomôcť cez hodnotný obsah používateľovi vyriešiť jeho problém a k tomu zakomponujte váš produkt/službu.

Hodnotný obsah ako efektívna (a dlhodobá) stratégia by Patrik Vavrovič, Content Fruiter

Patrik Vavrovič je spoluzakladateľ content marketingovej agentúry ContentFruiter, kde dodnes pôsobí ako Managing Director a vedúci produkcie. Patrik sa viac ako šesť rokov špecializuje na tvorbu originálneho a relevantného obsahu. Pravidelne prednáša na konferenciách ako Marketing that Sells, Trend Marketing Summit alebo Digital Rulezz.

FOTO: linkedin.com

Dôležité atribúty obsahovej stratégie

  1. Efektivita ( plánujte a vyhodnocujte)
  2. Konzistentnosť ( držte sa plánu)
  3. Dlhodobosť ( vytrvajte roky)

Inšpirujte sa…

Red Bull 

  • Aktívne sa venuje tvorbe a monetizácii obsahu od roku 2007
  • Spoločnosť založila Red Bull Media House – vlastný mediálny dom
  • Dnes publikuje obsah v 170 krajinách sveta a 36 rôznych jazykoch
  • Obrat spoločnosti Red Bull Media House GmbH v roku 2019 bola na úrovni 518 miliónov dolárov, čo nemá nič spoločné s energy drinkom, hlavným produktom spoločnosti.

Netflix 

  • Vznikla v roku 1997 ako požičovňa DVD
  • v roku 2009 mala 100 000 titulov na DVD a webová stránka vyzerala tak, že by ste si od nich to DVD radšej ani nepožičali. Je to pekný príklad toho, ako môže začať globálne úspešná spoločnosť ako je dnes Netflix
  • Ak by ste si dnes chceli pozrieť všetok obsah na Netflixe, tak vám to zaberie 36 000 hodín, viac ako 4 roky
  • Na Netflixe nenájdete “externú” reklamu. Nájdete iba hodnotný obsah, ktorý si sami pustíte.
  • Priemerný používateľ trávi konzumovaním Netflix obsah až 3,2 hodiny denne, pred začiatkom pandémie to boli približne 2h/deň.
  • Netflix má na konte 37 nominácii na Oscara, 8 sošiek Oscara získal a ovládol tiež ocenenia Golden Globe za najlepšiu filmovú a televíznu tvorbu.

Čo sa oplatí v rámci CM sledovať?

Keď začínate, je dobré si stanoviť, ktorá je vaša primárna metrika a na tú sa zamerajte.

Push notifikácie ako efektívna cesta zvyšovania návštevnosti webu

Venujte sa republishingu a recyklácii, čo vám ušetrí kopu času:

Na záver Patrik použil podobnú športovú analógiu ako Filip Kuna. Content Marketing je ako chodenie do posilňovne – výsledok neuvidíte za týždeň, ale ak to budete robiť pravidelne dlhú dobu, zaručene uvidíte skvelé výsledky.

Obsahová stratégia v B2B online marketingu by Juraj Sasko, Visibility

Juraj Sasko je spoluzakladateľ full servisovej digitálnej agentúry VISIBILITY, ktorá je momentálne jednou z najväčších reklamných agentúr na Slovensku a v Česku. Juraj pôsobil ako externý lektor pre Google a dodnes píše do odborných časopisov na rôzne témy v oblasti online marketingu. V obsahovej stratégii v B2B sektore vidí Juraj veľký potenciál.

FOTO: sasko.info

Na úvod Juraj predstavil niekoľko zaujímavých štatistík:

Vývoj globálneho e-commerce sektora ukazuje jednoznačný trend 

Aj pandémia mala na B2B sektor pozitívny dopad, pretože aj keď priamy predajný kanál stagnoval, e-commerce aktivity rástli.

Aké sú priority B2B marketérov?

B2B vs B2C content stratégia

Podľa Juraja nie je medzi content stratégiou v B2B a B2C takmer žiadny rozdiel. Pri vytváraní persón a cieľovej skupiny je rozdiel v tom, ako tieto persóny definujeme. Pri B2C sektora často pozeráme aj na hobby a záujmy cieľovej skupiny, aby sme sa k nim vedeli dostať čo najbližšie. Pri B2B je toto zameranie skôr na tému. Persónu rozdeľujeme podľa toho, čo ju v kontexte témy môže zaujímať. To je hlavná vec, čo si pri plánovaní stratégie treba uvedomiť.

Pri B2B by mal byť dôraz na obsahovú stratégiu ešte väčší. Pri B2C sa môžete spoľahnúť na kreativitu a “chytľavosť”, no pri B2B je alfou a omegou práve hodnotný praktický obsah.

Obsah je v B2B online marketingu dobrý základ v kontexte so SEO, no nezabudnite, že obsah treba aj promovať a posielať ho do sveta. Využívajte PPC kampane, LinkedIn, Strossle, newsletteri a sociálne siete.:)

Ak vás téma zaujala a chcete sa dozvedieť viac, prečítajte si Visibility e-book o B2B online marketingu:

Juraj Sasko svojou prezentáciou o obsahovom marketingu v B2B sektore zakončil druhú časť konferencie Content Marketing Masters. Ak vás zaujíma, čo sme sa dozvedeli v prvej časti konferencie organizovanej Digital Marketing Clubom, kliknite na náš report Content Marketing Master I. na ADMA blogu. 

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu. ditrichovamartina.myportfolio.com