Content Marketing Masters – časť I.

adma
Martina Ditrichová 15 apríl 2021 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Content Marketing Masters – časť I.

Tento týždeň prebieha 2-dňový online event Content marketing masters, ktorý je 11-tou konferenciou zo série MAKE IT DIGITAL by Digital Marketing Club. Keďže je konferencia rozdelená do dvoch dní, aj report na našom blogu bude rozdelený do 2 častí. V prvom bloku Content marketing masters sme si vypočuli spíkrov Peťa Šeba a Braňa Macka z našich členských agentúr a spíkerku Janu Malaga, zakladateľku Content Agency. V článku, ktorý máte práve otvorený, zistíte, ktorý obsah funguje na sociálnych sieťach, prečo všetci milujú influencerov a ako s nimi spolupracovať a na záver sa dočítate, ako f..kovať hejterov, nežne. 

Obsah, ktorý funguje na sociálnych sieťach by Peter Šebo

Úvodná prednáška prvého dňa online konferencie Content Marketing Masters patrila Petrovi Šebovi, zakladateľovi a CDO digitálnej marketingovej agentúry PS:Digital. Peťa v našich končinách netreba extra predstavovať, je lektorom v našej ADMA digital marketing academy a pravidelne organizuje marketingové konferencie Digital Rulezz. Začínal ako redaktor pre digitálny marketing v Stratégiách a neskôr pôsobil ako digitálny riaditeľ vydavateľstva Sanoma Magazines. 

“Ktorý obsah funguje na sociálnych sieťach” je otázka zhruba na úrovni “Ako byť šťastný?” Nie je ľahké na ňu odpovedať, aj keď znie jednoducho. Neexistuje ultimátny návod na tvoriť u publika “funkčný” obsah, no inšpirácia úspešnými príspevkami a zamyslenie sa nad tým, prečo tak dobre fungovali, môže byť prvým krokom ku vlastnému obsahu, ktorý naozaj funguje. Touto cestou sa vydal aj Peťo Šebo vo svojej prezentácii a publiku ukázal množstvo contentu s tým, že interaktívnou formou vysvetlil, ako a prečo práve tento príspevok “zabil klinec po hlavičke”. 

Čo všetko je obsah?

“Všetko je obsah.” Filip Kuna

Idea ruka v ruke s cielením

Presvedčenie, že obsah musí byť “vypimpovaný”, x-krát pripomienkovaný, doladený do posledného detailu a jednoducho perfektný je mylná predstava. Samozrejme, záleží od typu formátu, no keď je reč o sociálnych sieťach, nápad a správne zacielenie sú najdôležitejšie. Nie je nič staršie ako včerajší príspevok na Facebooku a storyčka majú reálnu životnosť 3 hodiny, preto nestrácajte čas dokonalosťou a radšej skúšajte, experimentujte a spoznávajte, čo funguje na vašu cieľovku. Veľakrát je to práve správna informácia v tom pravom momente, ktorá funguje najlepšie.

Príspevok “Ako si ušiť rúško” na začiatku pandémie zafungoval na výbornú.

V jednoduchosti je krása.

Sociálne siete sú vašou nástenkou. Ľudia sa vám nemusia vždy odvďačiť srdiečkami či komentármi, no informácia sa k nim dostane a je dobré, ak nájdu na vašich sociálnych kanáloch všetko, čo potrebujú. Ak vám však reakcie chýbajú, jednoducho si ich vypýtajte. Treba si uvedomiť, že ľudia sa na sociálnych sieťach správajú povrchne a budú reagovať, ak ich na to vyzvete. 

Ak sa chcete inšpirovať dobre fungujúcim sociálnym profilom, Peťo Šebo odporúča mrknúť sa na facebook profil Dôvery zdravotnej poisťovne, ktorý má pod palcom agentúra PS:Digital. V obsahu spája informácie o produktoch a vzdelávanie publika v oblasti zdravia. Celá komunikácia smeruje k jednému cieľu, ktorý každý rok úspešne presahujú.

 

Influencer ako content creator by Jana Malaga

Jana Malaga je zakladateľka marketingovej agentúry Content agency, projektu Asociácia blogerov a ankety Bloger roka. Jana je tiež Google Certified trénerka v oblasti vzdelávania. Zameriava sa na nastavenie obsahovej stratégie, tvorbu obsahu, PR a vedie spolupráce s európskymi influencermi. Na Content Marketing Masters nám porozprávala o práci s influencermi aj o tom, na čo sa zamerať v influencerskom obsahu.

Prečo sú influenceri žiadaní?

Jana v úvode svojej prednášky ukázala niekoľko heat máp, ktoré hovoria sami za seba a vysvetľujú, prečo influenceri skrátka fungujú. Všetci to máme v sebe hlboko zakódované, ľudia prirodzene vyhľadávajú očný kontakt a všímajú si tváre. Keď vidíte selfíčko na Instagrame, donúti vás na chvíľu zastať a prehliadnuť si tvár, preto majú selfíčka vo všeobecnosti viac srdiečok ako napríklad fotky produktov či krajiny. Preto influencer potrebuje na upútanie pozornosti iba svoju tvár. Nemali by sme sa to snažiť zmeniť, ale naučiť sa z toho ťažiť. 

Neuromarketing v praxi

Kde je tvár, tam je pohľad

Ako vybrať správnu tvár?

Vyskúšajte, koho chcú vaši zákazníci vidieť

  • ukážte v obsahu známu tvár
  • oslovte tých, kto už značku používajú a majú ju radi
  • vyberte persónu, ktorej publikum chcete osloviť
  • vyskúšajte viac persón a až potom si vyberte jedného ambasádora

Pri výbere influencera vstupuje množstvo premenných a veľakrát je konečný výber subjektívny. 

Ako vyzerá proces výberu influencera?

  • hľadanie vhodných influencerov
  • poskytnúť vybranému influencerovi čo najviac informácii o značke, vzniku, produkte
  • zaslanie produktov influencerovi na pretestovanie
  • zmluva s influencerom (forma obsahu)
  • autorizácia obsahu pred publikovaním na kanáli influencera
  • reporting a analytika

Slovenské odmeny pre influencerov

Odmeňovanie je vždy náročná téma, pretože je to veľmi individuálne. Často záleží aj od vyťaženosti influencera, prípadne od jeho osobných sympatií ku konkrétnej značke. Približne sa suma za príspevok pohybuje od cca 100 EUR pri 10k a viac sledovateľoch. Vždy je tu ale možnosť bartrovania. Pri 100 000 a viac fanúšikoch sa cena za príspevok na profile influencera môže vyšplhať na 500, 700 až 1000 EUR.

V akej oblasti postrádame influencerov?

Influencerov dnes nájdete už prakticky v každej oblasti, no nedá sa povedať, že by bol tento trh nimi presýtení. V konkrétnych oblastiach, napr. šéfkuchári, kulinárstvo chýbajú na Slovensku influenceri s vyšším zásahom, tj. počet sledovateľov. Vo všeobecnosti chýbajú influenceri na Facebooku, pretože všetci sú momentálne na Instagrame. V mnohých prípadoch sú už obsadení konkurenčnou značkou, preto ich stále veľa chýba vo všetkých oblastiach. Jana vymenovala aj konkrétne oblasti, v ktorých v agentúre vnímajú priestor pre nové tváre – zdravie, DYI, kutil, víno, pivo, minimalizmus,… Veľakrát využívajú hercov, ktorí ani nemusia byť špecialistami na segment, no odkaz na ich kanáli padne na úrodnú pôdu.

Fakujte hejterov. Nežne by Braňo Macko

Braňo Macko je spoluzakladateľom a kreatívnym riaditeľom contentovej agentúry Ponyhouse, ktorú založil ešte počas svojho štúdia. Predtým stážoval v ADMA, pracoval ako copywriter v reklamnej agentúre MUW Saatchi&Saatchi a neskôr v Digitasku. Má za sebou niekoľko úspešných spoluprác s klientmi ako IBM, Telekom či Sedita.

Braňo Macko sa vo svojej prezentácii zameral na internetových hejterov, s ktorými v komentároch sa stretol už hádam každý online marketér. Braňo nám prezradil ako ich “nežne vyf**kovať”. Pri väčšom publiku, aj keď content robíte dobre, alebo aj práve preto, bude vždy percento z publika naladené negatívne a niektorí budú mať s vašou značkou legitímne zlú skúsenosť, ktorú budú chcieť riešiť. 

Obsah je vôbec najdôležitejší dôvod, pre ktorý konzumujeme akékoľvek médiá. Pod obsah na sociálnych sieťach spadajú samozrejme aj komentáre, ktoré sú veľakrát značkami prehliadané a vedia sa zmeniť na online “zákopovú vojnu”. V agentúre Ponyhouse pripravili interný systém, ako sa vysporiadať s negatívnymi komentármi na sociálnych sieťach a ako k hejterom pristupovať nežne.

Čo majú Rytmus a Ľuboš Blaha spoločné?

To, čo majú Rytmus a Blaha spoločné je, že pri akomkoľvek náznaku kritiky na sociálnych sieťach, mažú a blokujú negatívne komentáre či už sú alebo nie sú opodstatnené. Ak ste osoba, svedčí to iba o vašom charaktere, ak ste však značka a zvolíte si túto “banovaciu” stratégie, môže to dopadnúť veľmi nešťastne.

To, že blokujete ľudí a mažete komentáre si ľudia všimnú, obzvlášť pri väčšom publiku. Ak si to všimnú, začnú si pokladať otázku prečo… skrývajú niečo? A možno si začnú myslieť, že len predsa mal “hejter” pravdu.

Braňo s kolegami na “vlastnej koži” pocítili, že pokiaľ s negatívnymi komentármi konzistentne pracujú a reagujú na kritiku, “hejt” postupne klesá. Tým, že sa púšťajú do diskusií, robia prevenciu aj novým hejtom. Samotné publikum začne preberať argumentáciu a zastane sa vašej značky ešte predtým, ako stihnete zaregovať vy a negatívnych komentárov bude neustále ubúdať. 

Čo vám hrozí pokiaľ budete ignorovať hejt?

Sociálne siete sú veľmi často prvý kontakt, keď má človek problém alebo potrebuje niečo riešiť. Dožaduje sa interakcie od značky na Facebooku, pretože je to preňho najľahší spôsob, ako sa s ňou spojiť. Pokiaľ sa nám to nepodarí vyriešiť k spokojnosti zákazníka, tak nám podľa rôznych prieskum, jednoducho odíde ku konkurencii.

  • 57% ľudí prestalo nakupovať od firmy, pretože konkurencia im poskytla lepšiu zákaznícku skúsenosť (zdroj: Salesforce)
  • 72% lojálnych zákazníkov prejde ku konkurencii, ak zažije negatívnu skúsenosť so značkou (Acquia 2019)
  • 74% by prestalo nakupovať, ak by s firmou zažili negatívnu skusenosť s produktom či zákazníckou podporou, 50% to už niekedy spravilo (Sitel Group 2019)

Reakcia na hejt si vyžaduje špecifický (partizánsky) prístup.

Ak vám príde negatívny komentár, treba ho ukočírovať správnym spôsobom. V Ponyhouse sa tejto problematike dlho venovali a na základe skúsenosti vytvorili užitočný myšlienkový algoritmus, ako na rôzne typy hejterov v rôznych situáciách. Celý návod ako sa so vstýčenou hlavou popasovať s nenávistnými komentármi, nájdete v e-booku na ich webe tu: www.ponyhouse.sk/ebook/

Braňo svoj vstup ukončil slovami, že verí, že internet môže lepším miestom, pokiaľ sa vieme obrniť voči jeho negatívam a negativitu čo najviac eliminovať.:)

 

To bol súhrn prednášok prvých troch spíkrov na konferencii Content marketing masters, ktorý organizuje Digital Marketing Club. My sme veľmi radi, že môžeme byť partnerom tohto podujatia a už sa tešíme na druhú časť už dnes o 18-tej. Report z 2. dňa konferencie z rady MAKE IT DIGITAL nájdete už zajtra na blogu ADMA.

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu. ditrichovamartina.myportfolio.com