Ako vytvoriť Content stratégiu?

content strategia
Martina Ditrichová 21 október 2021 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Ako vytvoriť Content stratégiu?

Aktuálne sa na blogu ADMA venujeme téme content marketing. Minulý týždeň sme sa v článku Prierez históriou Content Marketingu dozvedeli, kde sa obsahový marketing vlastne vzal a ako môžeme merať jeho účinky. Dnes sa zameriame na content stratégiu, bez ktorej sa na poli content marketingu ďaleko nedostanete.

Každá značka má čo povedať okolitému svetu. Značky už nepredávajú len produkty, ale sú nositeľmi hodnôt. Inšpirujte sa napríklad športovou značkou Under Armour, ktorá komunikuje nielen šport, ale aj súťaživosť a prekonávanie vlastných hraníc a limitov, kozmetika Dove propaguje prirodzenú ženskú krásu, Absolut vodka sa pustila do kontroverznej témy homosexuality a rasizmu. V komunikácii značky rozmýšľajte ako vyjsť zo zaužívaných koľají, opustite komfortnú zónu a robte to inak ako konkurencia. 

Netvorte iba obsah pre obsah

Na to, aby komunikácia na sociálnych sieťach dávala zmysel a postupne prinášala želané ciele, musíte mať pripravenú stratégiu. Stratégia založená na “lebo je tam konkurencia, budem sa opičiť” nie je dobrá stratégia. Vtedy váš obsah nebude úprimný a nebudete mať ten správny ťah na bránku. Nemali by ste tvoriť obsah pre obsah. Mali by ste vedieť, kde máte cieľovú skupinu, čo ju zaujíma, ako jej záujem prepojiť s myšlienkami a obsahom vašej značky.

Pred tvorbou content stratégie si odpovedajte na nasledujúce otázky:

  • Akú stratégiu aktuálne máte? 
  • Prečo chcete vytvárať obsah na sociálnych sietiach? 
  • Chcete cez obsah ukázať ako pracujete a získať tak klientov? 
  • Chcete byť atraktívny zamestnávateľ a ukázať ako to u vás žije? 
  • Alebo chcete vytvoriť povedomie o značke?

Vyberte si vhodnú sociálnu sieť

Každá sociálna sieť vyžaduje iný typ obsahu, vyberte vhodnú kombináciu pre vás

Viete, koľkokrát potrebujete osloviť spotrebiteľa, aby nakúpil? 7x sa potrebuje stretnúť s vašou značkou. 

Preto je vhodné byť aktívni na viacerých kanáloch. Je však potrebné zvážiť svoje finančné a časové možnosti. Veľakrát je lepšie venovať sa naplno 1 – 2 vybraným sociálnym sieťam, na ktorých viem efektívne dosahovať svoje ciele, ako „nasilu“ napĺňať všetky dostupné sociálne platformy, kde sa stráca efekt najmä kvôli nedostatku peňazí a času vytráca.

  • Facebook

Facebooku sa stal takpovediac spravodajským médiom, kam množstvo ľudí chodí čerpať nové informácie. V porovnaní s inými sociálnymi sieťami (najmä IG, YT) má oveľa vyššiu mieru engagementu – ľudia na Facebooku vo veľkom like-ujú, komentujú, share-ujú. Je veľmi dobrým nástrojom na distribúciu napríklad článkov (výrazne lacnejší ako napríklad IG), no tiež na podporu predajov. Netreba však zabúdať na kontakt s publikom – Facebook (ani žiadne iné soc. médiá) by sme nemali brať ako nástenku, kam pripíname iba svoje reklamné oznamy.

  • Instagram

Instagram je vhodný, ak máte pekný a fotogenický produkt. Ľudia IG využívajú ako inšpiráciu k nákupom, preto tu vizuálne atraktívne produkty môžu efektívne fungovať. Instagram využívajte aj ak radi fotíte. Fotografie nemusia byť kompozične dokonalé, ale mali byť pekné a vzbudzovať emócie. Tento pocit viete umocniť cez filtre.

  • Youtube

Youtube je úžasná sociálna sieť, na ktorej viete chytiť aj veľmi zaneprázdnených ľudí ako sú podnikatelia, ktorých inde nezastihnete. Na youtube sa vzdelávajú, počúvajú informáciami nabitý obsah, audioknihy, recepty, návody, diskusie. Ak sa rozhodnete ísť do videí, obsah môžete zrecyklovať aj v rámci Facebooku, Instagramu alebo LinkedIn.

Ak máte chuť vytvárať pravidelný video obsah, youtube je pre vás ten pravý kanál. Cez youtube viete krásne kolegom priblížiť vašu prácu, vaše hodnoty a ľudia videá jednoducho milujú. Nezabúdajte na titulky pre tých, ktorí sledujú videá bez zvuku.

  • LinkedIn

LinkedIn je sociálna sieť profesionálov. Kedysi to bol nástroj, kde sa združovali len HR-isti. To dnes už neplatí. Na LinkedIn je v Čechách a na Slovensku aktívnych 2,5 milióna používateľov, skôr stredná trieda. Na LinkedIn veľmi dobre fungujú osobné profily prepojené s firemným účtom, ktoré na užívateľa pôsobia osobnejšie. LinkedIn má relatívne vysoký organický prirodzený dosah na rozdiel od iných sociálnych sietí, preto odporúčame, aby obsah zdieľalo čo najviac vašich kolegov. Na LinkedIn sa málo likuje, preto, ak vám už niekto dá like, niečo to znamená a viete s ním nadviazať komunikáciu. 

Stanovte si ciele a stratégiu ich sledovania

Ciele obsahového marketingu

  • zvýšenie návštevnosti webu
  • zvýšenie počtu zákazníkov
  • zvýšenie leadov/predajov
  • upevnenie vzťahu so zákazníkmi
  • zlepšenie povedomia o značke
  • získanie kvalitných zamestnancov

Ako vám content marketing môže pomôcť v rozvíjaní jednotlivých aspektov podnikania?

  • Sales – viac relevantných leadov
  • Marketing – budovanie povedomia o značke a záujmu o produkty a služby
  • PR – tvorba pozitívnej verejnej mienky o značke
  • Budovanie komunity a fanúšikov vašej značky
  • Klientská podpora – pomoc zákazníkom, aby vyťažili maximum z vašich produktov či služieb.
  • Budovanie pozície lídra v oblasti vášho podnikania

Aby ste mali poriadok vo svojich aktivitách, vedeli si spraviť plán a spätná vyhodnotenie, oplatí sa vytvoriť si tzv. redakčný kalendár, do ktorého si poznačíte, čo budete publikovať, kedy, pre koho, prípadne aké kľúčové slová použijete a na akých kanáloch budete váš obsah distribuovať.

Každý jeden druh obsahu má viesť k napĺňaniu vášho cieľa a má niesť niektoré z definovaných posolstiev. Ak to tak nie je, nemíňajte na to svoj čas a energiu.

Prehľad vo vašich aktivitách vám pomôže udržať redakčný kalendár, ktorý by mal obsahovať nasledujúce údaje: 

  1. Spracovať do
  2. Publikovať
  3. Autor
  4. Druh obsahu
  5. Cieľový produkt (CTA)
  6. Cieľová persóna
  7. Téma
  8. Obsah
  9. Kľúčové slová
  10. URL

Odporúčame plánovať 1-3 mesiace dopredu. Svoju content marketingovú stratégiu neustále posúvajte sa vyšší level. Neuspokojte sa so stavom vecí. Vyhodnocujte výsledky všetkého contentu, ktorý zverejníte a aplikujte výsledky do praxe. Zameriavajte sa na typ obsahu, na ktorý vaša cieľová skupina najviac a najlepšie reaguje.

Budúci týždeň sa na blogu budeme venovať contentovým formátom, media plánu a naučíme sa ako na newslettre.

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu. ditrichovamartina.myportfolio.com