Raňajky s reklamou: Ako reagujeme na COVID 19?

Martina Ditrichová 13 máj 2020
Úvod / Blog / Články / Raňajky s reklamou: Ako reagujeme na COVID 19?

Nedávno sme sa zúčastnili virtuálneho eventu Raňajky s reklamou, ktorý organizoval Klub reklamných agentúr SlovenskaRada pre reklamu. Hostia diskutovali o aktuálnom stave a jeho dopade na marketing a komunikáciu. V článku nájdete zopár zaujímavých postrehov z virtuálnej besedy so zástupcami branžových asociácií na tému reklamy v čase Korony, ktorej sa zúčastnil aj prezident ADMA, Peťo Šurín.

93795703 2956460841079224 5929543634524307456 o

Martin Krajniak, Kantar – Niekoľko faktov o ľuďoch, nálade, reklame a značkách

Martin Krajniak, ako zástupca Kantar Slovakia, lídra v oblasti výskumu trhu, sa vo svojom vstupe vyjadril, že znepokojenie a obavy verejnosti zo situácie na Slovensku postupne klesajú. Čo sa týka pocitu jednoty a spolupatričnosti u ľudí máme v rámci Európy suverénne najlepšie čísla. Sila komunity je u nás stabilná, zatiaľ čo v iných štátoch, mala pri zhoršení situácie klesajúcu tendenciu.

Snímka obrazovky 2020 05 13 o 12.47.17.png

Očakávania na firmy z pohľadu spotrebiteľov rastú. Ľudia očakávajú pomoc vo forme zliav a akcií zo strany firiem. Firmy by sa  v aktuálnej situácii mali snažiť čo najviac prejavovať akt spoločenskej zodpovednosti. Postupne sa uvoľňuje nálada a ľudia sú otvorenejší aj vtipným reklamám na odľahčenie situácie. 

Drahomíra Juríková, Ľudia z marketingu – Prečo robíme všetci to isté?

Témy dnešných dní sú zdravie, bezpečnosť, spolupatričnosť a starostlivosť. Firemná komunikácia sa stáva osobnejšia a citlivejšia. Táto doba, kedy ľudia “dávajú pozor” a majú zvýšené očakávania, je príležitosťou na rast, no aj na vytvorenie si zlého mena. Značky, pokiaľ majú prostriedky, by sa mali zamerať na nadačné aktivity, zodpovednosť voči svojim zamestnancom, výhody pre zákazníkov, podporu a týmto aktivitám by mali prispôsobiť biznis stratégiu. Vždy je možnosť recyklácie obsahu, kreatívneho prístupu k menším projektom, hľadanie možností v e-commerce.

Snímka obrazovky 2020 05 13 o 12.48.51

Pred nami je reštart ekonomiky, ako keby sme sa všetci stali startupom. 

Rúška si výborným príkladom, ako si Slovensko pomohlo. Sme malá a tvorivá krajina. S rýchlym nástupom mimoriadnych opatrení, vznikol na Slovensku obrovský nedostatok rúšok. A čo spravilo Slovensko? Vytiahlo šijacie stroje a spoločne sme to zvládli.

Zuzana Ďurčeková, KRAS

Zuzana svoj vstup začala citátom ekonóma Tomáša Sedláčka: ,,Kríza odkrýva, čo v bežných časoch zostáva skryté. Dokáže vyniesť na svetlo buď to najhoršie alebo to najlepšie z nás. Okrem toho má silu meniť.”

Prieskum reklamných agentúr v rámci KRASu ukázal, že reklamné agentúry vidia budúcnosť optimisticky. 70% agentúr zasiahla kríza iba stredne silno, tz. nezaznamenali žiadne zásadné straty a poklesy v agentúrach sa hýbu okolo 20-30%. Takmer polovica agentúr v KRASe má zachovanú vyťaženosť aj počas krízy.

Snímka obrazovky 2020 05 13 o 12.52.21.png

Prestávajú platiť vyšliapané chodníčky v komunikácii, je potrebné inovovať, optimalizovať a čo najlepšie sa adaptovať na nové nastavenie. Obsah kampaní sa dočasne zmenil. Aktuálnymi témami sú zodpovednosť, edukácia, solidarita a pomoc. Nálada sa však s vývojom situácie zlepšuje, ľudia sa potrebujú uvoľniť a usmievať. Veselé reklamy môžu teraz pôsobiť veľmi osviežujúco.

Veľa vecí sa zmení, no nemusia to byť len zmeny k horšiemu. Predtým sme si nevedeli predstaviť, že zo dňa na deň zostaneme doma a budeme naďalej poskytovať svoj servis, ale zvládli sme to. Môžeme do budúcna očakávať väčšiu mieru home office.

Peter Šurín, ADMA – Správa o stave digitálu

Veľa ľudí si možno myslí, že digitálne agentúry sú na tom momentálne najlepšie, lebo digitálu sa počas krízy darí. Všetci sú online, komunikujú online, predávajú a kupujú online. No bohužial nie je to úplne tak, pretože naša práca je naviazaná na klientov, z ktorých niektorí prežívajú krušné časy, pretože nevedia predávať len online. Paradoxne práve online je dominantou menších zadávateľov, ktorí museli byť v šetrení oveľa radikálnejší ako väčší klienti.

Snímka obrazovky 2020 05 13 o 12.48.07

Pokles v ADMA

  • digitálne kreatívne agentúry – pokles 20-30% skrz celou asociáciou
  • výkonnostné – 30-50%, z dôvodu, že majú viac malých klientov, ktorí sú momentálne zastavení.
  • e-commerce – 0-10%

Peťo klientom a zadávateľom radí, aby neprestávali komunikovať, pokiaľ majú na to zdroje. Kríza nám všetkým dáva príležitosť na digitálnu transformáciu. Vidíme to v školstve, štátnej správe aj vo firmách. Máme priestor zamyslieť sa nad zmenami, aby sme mohli ponúkať produkty a služby aj online. 

Online semináre by ADMA

V máji v ADMA chystáme súhrn seminárov online na 6 kľúčových tém digitálnej komunikácie. Odborníci z našich členských agentúr poskytnú tipy, akým spôsobom upraviť svoju komunikáciu počas krízy a prípravy na reštart ekonomiky. Ktokoľvek sa môže pripojiť a dozvedieť sa zaujímavosti v rámci e-commerce, komunikácie v médiách či všeobecne o nastavení digitálnej stratégie.

Dusan Viszt, AMA

V AMA zaznamenali zásadný nárast sledovania médií v prvej fáze coronakrízy, tj. v marci a prvej polke apríla, konkrétne primárne televízie, spravodajstva a webu. Zásadne sme na Slovensku zvýšili konzumáciu až o hodinu a štvrť. Televízie zažili vrchol v sledovanosti od roku 2004. V prvej fáze si polepšil najmä Facebook, pretože aj na ňom ľudia hľadali informácie o coronakríze a ako sa počas nej správať. Momentálne vidíme skôr nárast na Instagrame, pretože nálada v spoločnosti sa mení a ľudia hľadajú niečo pozitívne a vtipné na rozptýlenie. Aj čo sa týka sledovania televízie, vidíme v druhej fáze pomalý návrat do normálneho “konzumovania” TV. Youtube rástol v oboch fázach a celkovo si zvýšil svoj zásah. 

Snímka obrazovky 2020 05 13 o 12.51.42

Čísla pre online reklamu vyzerajú paradoxne pozitívne. Zaznamenali sme dlhšie zobrazenia bannerov na webe, videá majú výrazne väčšiu dopozerateľnosť a natívne články vyššiu čítanosť. Zlepšuje sa aj cenová efektivita za reklamu na webu. Priemerné CPM kleslo počas marca o 30%. Raketový rast ATS prispel k poklesu ich cien. 

Názory, ktoré sme si vypočuli na Raňajkách s reklamou, sa zhodujú v tom, že vidíme postupný, aj keď pomalý návrat do normálu. Zástupcovia sa jednohlasne vyjadrili, že firmy by nemali prestať v komunikácii, práve naopak. Mali objavovať nové cesty prezentácie, hľadať digitálne chodníčky, po ktorých možno nikdy nešli a mali by sa snažiť poskytovať svoje služby a produkty online.

Celý záznam z Raňajok z reklamou nájdete na tomto linku.

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu. ditrichovamartina.myportfolio.com