Pozícia v kocke – Copywriter

adma
Martina Ditrichová 20 júl 2021 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Pozícia v kocke – Copywriter

Na blog ADMA prinášame novú rubriku s názvom Pozícia v kocke. Pravidelne budeme prinášať pohľad “za oponu” profesií v online marketingu, aby sme vám v spolupráci s odborníkmi z našich členských agentúr priblížili rôzne pozície v digitálnych marketingových agentúrach. V aktuálnom článku zistíte, čo obnáša pozícia copywritera z pohľadu kopíkov z členských agentúr ADMA aj tipy, ako sa stať copywriterom s čím nám pomohli HR-isti a kreatívni riaditelia z našich členských agentúr.

Kde sa vzal výraz copywriter?

Výraz copywriting vznikol spojením dvoch slov: copy – výraz pre reklamný text a writing – písanie. Úlohou copywritera v digitálnej marketingovej agentúre je tvorba reklamných textov – to sú všetky texty od článkov a statusov na sociálne siete cez kampaňové texty až po vymýšľanie kampaní, claimov a textov na weby.

Copywriter sa musí dokázať vcítiť do značky a myslenia jej potenciálneho zákazníka, jeho úlohou je transformovať nezáživné podklady od klienta na pútavé a živé texty, ktoré oslovia ľudí a v ideálnom prípade ich inšpirujú k želanej akcii, ktorou je najčastejšie kúpa produktu či služby.

Ako vidia náplň svojej práce copywriteri v členských agentúrach ADMA?

Roman Majerský, Copywriter & Content Manager, Hype

Je treba krotiť očakávania klientov, ktoré rozdúchali premotivovaní salesáci a accounti, a dokázať filtrovať prvoplány. Je to snívanie s otvorenými očami o copywritingu vo svete, kde nevládnu sociálne siete. Okrem toho som v pohotovosti ako jazykovedný poradca pre všetkých, ktorí píšu maily (a možno by nemali).

Marianna Mikešová, copywriter, Visibility

Náplň práce kopíka:

  • Idea making a tvorba reklamných kampaní
  • Reklamné texty rôznych formátov (online aj offline) – bannery, bilbordy, social content, scenáre videí…
  • Písanie a editovanie blogových článkov
  • Návrh (jednoduchých) komunikačných stratégií
  • Tvorba persón, redakčných kalendárov

Táto práca ponúka veľký priestor pre kreativitu, je hravá a inšpirujúca, no veľakrát môže byť náročná. Okrem kreatívneho útlmu, kedy je namáhavé napísať aj krátky príspevok na sociálne siete, má copywriter v agentúre večne málo času, musí sa veľakrát potýkať s nereálnymi očakávaniami od klientov.

Aké úskalia prekonávajú copywriteri v ADMA?

Pavol Kušnír, copywriter, Promiseo

Striedanie úloh medzi klientmi. Občas je náročné písať v jednej chvíli zábavný text v angličtine pre kaviareň a hneď potom strohý text pre automobilku.

Roman Majerský, Copywriter & Content Manager, Hype

Dostať myšlienku z hlavy na papier dostatočne zrozumiteľne aj pre človeka, s ktorým nemáme nič spoločné. Musíme si dávať tiež pozor, aby sme sa nezaľúbili do vlastných nápadov, lebo nám môžu uniknúť tie skutočne dobré. A introverti sa musia naučiť vykročiť zo svojich komfortných zón – nie len kvôli prezentáciám, ale aj pre viac zdrojov inšpirácie.

Ako odborníci z ADMA opísali pozíciu “copywriter”?

Simona, copywriter, Promiseo

Ide o prácu, v ktorej je každý deň iný a v ktorej získate rozhľad a povedomie o najrôznejších témach, produktoch či službách, o ktorých ste ani netušili

Martina Ditrichová, copywriter, ADMA

Byť freelance copywriterom znamená veľkú mieru slobody a možností kreativity. Sami si vyberáte témy a klientov, ktorí vás zaujímajú, každý deň je iný, no všetko sa spája do tvorby pútavých textov a „hry so slovíčkami“. Copywriter sa musí vedieť vcítiť do cieľovej skupiny klienta a aj do zmýšľania klienta, preto si táto profesia vyžaduje aj veľa empatie. Benefitom je najmä vhľad do celej škály tém a samotná príjemná práca, ktorú môžete robiť odvšadiaľ.

No neznie to lákavo? Porozprávali sme taktiež s HR-istami v digitálnych marketingových agentúrach z radov ADMA, aby sme zistili, čo oni očakávajú pri hirovaní nových copywriterov.

Na čo v ADMA agentúrach dbajú pri výbere kandidáta na pozíciu copywriter?

Marek Didák, creative director, Hype

Okrem soft skills nás zaujíma, ako sa vie hrať so slovom. Máme radi, ak copíka bavia slovné hračky a veľmi dobre vie, čo sú kľúčové slová. Tiež posudzujeme, či dokáže napísať dlhší text, ale aj krátky headline a či nemá prblém so zrozumiteľnosťou. Veľa krát som sa stretol s tým, že copýci sa tak zamerali na slovné hračky a novotvary, až nebolo možné pochopiť, čo chcú vlastne povedať. No a, samozrejme, musí vedieť aj vymýšľať, tzn. túto pozíciu posudzujeme aj z pohľadu idea makingu, keďže tieto pozície sú (u nás) spojené.

Denisa Novotná, HR specialist, Visibility

Vo Visibility dbáme najmä na:

  • dobrý, fakt dobrý pravopis,
  • všestrannosť (aby vedel napísať trefný headline, pútavý spot či výstižnú tlačovú správu),
  • kreativitu (aby vedel vymýšľať a svoje nápady aj obhájiť)
  • opened mind (aby rád nasával nové informácie a nemal problém ich posunúť ďalej)

Andrea Michajlová, creative director, Promiseo

Je dôležité, či obsadzujeme juniornú alebo seniornú pozíciu. Pri juniornej sú dôležité rôzne stáže, mimoškolské aktivity, jednoducho to, či ten človek robil aj niečo „mimo“ školy alebo len študoval. Pozeráme sa tiež na jeho prejav a na to, ako má urobený životopis. Či je tam niečo v čom vyniká alebo je to len jeden z mnohých. Pokiaľ ide o seniora, tak rozhodujú jeho skúsenosti. A, samozrejme, vždy sa pozeráme na to, či ten človek zapadne do tímu.

Na otázku, či uprednosťňujú “vyskillovaného” copywritera, alebo radšej vo vlastnej réžii vyškolia juniora sa zhodli, že záleží od aktuálnych potrieb agentúry, no v každom prípade majú šancu aj “nepopísané listy”. Ideálnou kombináciou je keď senior z agentúry vychováva svojho juniora.

Junior vs. senior copywriter

Andrea Michajlová, creative director, Promiseo

Záleží od toho, čo aktuálne potrebujeme. Nebránime sa ani juniorom, no sú potrební aj seniori, aby mohli vyškoliť juniorov a odovzdať im cenné rady a skúsenosti. Takže nemáme preferenciu či junior alebo senior. Vždy sa však potešíme nadšenému juniorovi, ktorí sa chce vzdelávať a má motiváciu byť vo svojej práci dobrý.

Otvorené copywriterské pozície v členských agentúrach ADMA

Ponuku aktuálne otvorených copywriterských pozícii nielen v členských agentúrach ADMA nájdete na PRETLAK-u.

Veríme, že sme vám rozšírili vedomosti o copywriterských pozíciách v našich agentúrach aj o copywritingu všeobecne. Budeme radi, ak nám v komentári zanecháte spätnú väzbu na novú rubriku Pozícia v kocke, prípadne dáte tipy na pozície, ktoré vás zaujímajú a chceli by ste si o nich prečítať “v kocke” na našom blogu.

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu. ditrichovamartina.myportfolio.com