Personalizácia obsahu
Obsah šitý na mieru pre každého
ČO JE TO?
Vytváranie personalizovaného obsahu (produkt, text, obrázky..) pre návštevníkov vo formáte (web, aplikácia, e-mail), ktorý je pre daného užívateľa relevantný. Skvelým príkladom personalizácie contentu je Amazon, ktorého systém vám automaticky generuje/odporúča produkty, na základe vášho správania sa.
AKO TO FUNGUJE?
Amazon má vyvinutý systém, ktorý skúma správanie sa návštevníkov, ich kroky, čo si v minulosti pozerali alebo zakúpili, aké žánre preferujú, kde sa nachádzajú… Vďaka týmto dátam, im vie potom na mieru vygenerovať obsah.
Analyzovaním aktivity zákazníkov viete odzrkadliť ich záujmy. Môžete zvýšiť engagement, vnímanie značky, lojalitu návštevníkov a zlepšiť predaj vďaka personalizovanému obsahu, ktorý prispôsobí vašu stránku každému návštevníkovi, na základe jeho návštev v minulosti.
AKO HO TVORIŤ?
Predtým ako začnete tvoriť personalizovaný obsah, musíte aj vy vedieť, pre koho ho robíte. Sledujte svojich návštevníkov, analyzujte ich správanie. Odkiaľ vás navštevujú, ako sa správajú na vašej stránke, čo ich zaujíma… Poslúžia vám na to dáta z Analytics. Aby ste mohli návštevníkom naservírovať presne to čo chcú, nemusíte si vyvíjať vlastný systém ako veľké firmy. Pre personalizovaný obsah dnes existuje množstvo tools, ktoré sú už priamo zabudované v aplikáciach či systémoch.
Rozdeľte si svojich zákazníkov do segmentov podľa určitej charakteristiky, napríklad demografia, správanie sa, preferencie zákazníkov alebo zakúpené produkty. Vytvorte si persony. Čím detailnejšie, tým viac nápomocné vám budú pri segmentovaní a chápaní zákazníkov. Podrobnejšie o personách písali Visibility na svojom blogu.
Experimentujte. Skúšajte rôzne druhy personalizácie a merajte, ktorá najlepšie funguje.
Personalizovaný obsah môže mať rôzne formy, od toho ako je obsah prezentovaný až po samotný content. Formy personalizovaného obsahu môžu byť špecifické podľa zariadenia (responzívny dizajn – zákazník si len ťažko kúpi niečo z vašej stránky, ktorú mu v mobile nejde ani správne načítať), podľa persony (nie všetkým sadne jeden rovnaký obsah), podľa kúpnej fázy (vytvorte rôzne persony podľa fáz nákupného cyklu, nový zákazník, vracajúci sa zákazník…)
Nemusíte pre všetkých tvoriť obsah nanovo. Stačí pozmeniť nadpis, upraviť obrázok, zmeniť štylistiku. Pár vylepšení obsahu len posilní jeho relevnatnosť. Pri personalizovanom contente je analýza nevyhnutná, aby ste si vedeli odsledovať, ktorému contentu sa ako darí.
Ako sme v úvode spomenuli, personalizácia je založená na poskytnutí správnej informácie, správnym zákazníkom v správny čas. Návštevníci sa vďaka personalizovanému marketingu cítia pochopení a vás to odlišuje od konkurencie tým, že sa naozaj zaujímate o svojich zákazníkov, rozumiete im a viete im poskytnúť to čo hľadajú.