Mobilný marketing kategórie A+
Čo pod ním rozumieme v roku 2014, aké má formy a navrch pridáme aj trochu štatistík.
Nie je náhodou, že jednou z najpopulárnejších konferencii na Slovensku je už tretí rok po sebe práve tá o mobilnom marketingu – MobileRulezz 2014. Nie je náhodou, že ju v ADMA podporujeme a boli sme zároveň jej odborným garantom. Niektoré poznatky z konferencie ste mali možnosť čítať na našom live twitterfeede. Mobilný marketing je na vzostupe. Teda pardón, bol na vzostupe. Dnes je tesne pred svojím vrcholom, no vrchol mobilného marketingu má svoju výraznú špecifikáciu – a teraz mi odpustíte miernu narážku – tým, že sa oddiaľuje. Akoby ste mali stále pocit, že už sa nič viac nedá pre váš marketing vymyslieť nedá a ono sa ešte stále je kam posúvať.
V úvode by som trochu vymedzil to, čo mýslím pod mobilným marketingom – v článku spomínam hlavne informácie platné pre smartfóny a tablety, takže som odsunul kategóriu wearable tech trochu do ústrania, aj keď osobne práve túto kategóriu vnímam ako najperspektívnejšiu pre budúcnosť mobilného marketingu.
Jedným z dôvodov prečo sa jej však nevenujem je, že na Slovensku je prakticky úplne neznámou – a to aj napriek tomu, že existujú v nej pionieri (Bonetics.com) a svitá jej na lepšie časy. Druhým a závažnejším faktom sú zatiaľ nie veľmi presvedčivé celosvetové výsledky – Google Glass čaká na svoje masové rozšírenie a inteligentné hodinky pravdepodobne odštartujú v plnej sile až po príchode Google Wear v podobe Moto 360. Karty môže zamiešať aj iWatch od Apple, aj keď tu nikdy nedošlo z oficiálnych zdrojov ani len k minimálnej zmienke o tom, že na niečom takom pracujú. Na druhej strane, niektoré patenty to naznačujú…
Z čoho teda vyberať, ak sme povedzme štandardná spoločnosť, ktorá strategicky premýšľa o mobilnom marketingu?
Typy mobilného marketingu
Aplikácie
V Amerike napríklad až 45% marketingových kampaní obsahuje prípravu mobilnej aplikácie. Na Slovensku v súčasnosti môžeme pozorovať, že okrem brandovaných aplikácii pre banky a mobilných operátorov sa výrazne darí hlavne hrám či pivovarom. Objavujú sa ale aj účtovnícke aplikácie, slovníky, alebo v poslednej dobe aj turisticko – outdoorové. O úspechu slovenskej navigačnej aplikácie Sygic myslím ani netreba hovoriť. Rozdiel je samozrejme v tom, či je vašim core biznis práve aplikácia (= produkt), alebo ide o pomocný marketingový nástroj.
Podľa štatistík až 85% používateľov inteligentných telefónov preferuje natívne mobilné aplikácie pred mobilnými verziami klasických webstránok. Nepredstavujme si však len klasické aplikácie pre iOS či Android. Vytvorenie 3D aplikácie či aplikácie virtuálnej reality je dnes stále populárnejšie a technicky zrealizovateľné.
Mobilné bannery
Mobilné bannery nie sú ničím úplne novým, no fungujú stále veľmi dobre a nie je dôvod ich nevyužívať. Až 25% spotrebiteľov klikne skôr na „mobile native ad“ reklamu ako na klasický desktopový banner. Reklamy v mobilných aplikáciách sociálnych sietí – či už ide o klasický Facebook, alebo inovátorský Foursquare – sú rovnako veľmi dobrou príležitosťou pre každú značku.
QR kódy
Viac zatracované ako milované, no faktu, že sa na Slovensku stále zatiaľ priveľmi nepresadili pri akejkoľvek serióznej debate o mobilnom marketingu neujdeme. Pravdou však je, že je skôr raritou u nás vidieť dobre umiestnený QR kód – čítajte efektívne umiestnený. Nadizajnovať key vizuál pre kampaň na určitý formát a následne tento vizuál upravovať aj s QR kódom do použiteľnosti pre rozdielne mediálne nosiče bez zohľadnenia ich špecifík je jasná cesta do zatratenia. Pritom ak sa už rozhodnú spotrebitelia naskenovať QR kód, až 40% z nich následne výrobok či službu aj kúpi. Využívajme teda QR kódy, pretože fungujú, len sa ich naučme správne používať.
Mobile search marketing
V rámci PPC reklamy môžete zacieliť aj na mobilné zariadenia. Ak predstavitelia vašej cieľovej skupiny surfujú práve na nich, je to pre vás ideálne riešenie. Až 59% ľudí považuje reklamu vo vyhľadávačoch na svojich mobilných zariadeniach za prínosnú. Toto je fakt, ktorý musí v dnešnej dobe poznať väčšina ľudí, ktorí vlastnia inteligentné telefóny. Nie je nezvyčajné vidieť v nákupných centrách zákazníkov pred tovarom, ktorí v smartfóne hľadajú ďalšie informácie o výrobku, prípadne porovnávajú ceny v kamennom obchode a e-shope (search offline – buy online kategória spotrebiteľov). Ak sa zaoberáte e-commerce / m-commerce, toto sú PRESNE spotrebitelia, ktorých potrebujete.
SMS marketing
Podľa štatistík WebDAM majú SMS kupóny až 8-násobne väčšiu mieru „prekliku“ – využitia – ako klasické newslettre. Ak chcete adresáta svojej kampane osloviť, no zároveň aj docieliť, aby si vašu správu zaručene prečítal, riešením môžu byť aj Flash SMS, pushup správy, geolokalizačné SMS alebo interaktívne SMS. Viac o SMS marketingu na stránke Visibility.sk
Geolokalizačné služby (location – based marketing)
Spopularizovaný hlavne pomocou Foursquare a u nás stále relatívne málo využívaný – mobilní používatelia sú však často na cestách, preto je pre nich zaujímavá možnosť ukázať ostatným, kde sa práve nachádzajú. Nezabúdajte ani na túto skupinu ľudí.
Záverom trochu štatistiky
Záverom k téme pripájam trochu celosvetovej štatistiky – think global, act local. Rozumieme si 🙂
- Na svete sa už predalo viac ako 1,4 miliardy smartfónov. To znamená, že teoreticky každý siedmy človek na Zemi má práve jeden
- Priemerný majiteľ smartfónu či tabletu strávi na svojom mobilnom zariadení dve hodiny svojho času DENNE
- Až 57% ľudí neodporučí spoločnosť svojím priateľom len preto, lebo ich mobilná verzia stránky je na nedostatočnej kvalitatívnej úrovni
- Až 2/3 majiteľov mobilných zariadení z nich navštevujú sociálne siete – napríklad LinkedIn uvádza, že používatelia z mobilných zariadení vykonajú takmer trojnásobne viac aktivity ako používatelia z desktopov
- Facebook kontroluje takmer 16% celosvetových tržieb z mobilnej reklamy
- V roku 2016 Twitter predpokladá, že až 60% z jeho celkových tržieb budú dosahovať príjmy z mobilnej reklamy
- V roku 2017 dosiahne podľa predpokladov príjem z mobilnej reklamy pre sociálne siete len na území Ameriky 11 miliárd dolárov
Otázka je teda viac ako jasná: nechali ste sa presvedčiť, že práve vaša značka by nemala tieto príležitosti zahodiť? 🙂