Ako napísať Newsletter, ktorý zaujme?
V ADMA sme sa zamerali na otázku, ako pripraviť newsletter, ktorý príjemcu zaujme a namiesto toho, aby ho automaticky presunul do spamu, si ho celý prečíta, prípadne urobí aj želanú akciu a presunie sa na našu stránku. Odborníci z našich členských agentúr nám poskytli množstvo zaujímavých tipov a konkrétnych príkladov, ako na to.
Najlepším newslettrom je newsletter, ktorý vyzerá skôr ako e-mail od známeho. Adresáti oceňujú, ak sú newslettre bezprostredné a pôsobia prirodzene a nie ako online “predajný leták”, ktorý mal skončiť v spame. Napr. ahoj@adma.sk pôsobí lepšie ako adma@adma.sk.
Vyhrajte pozornosť!
Barack Obama investoval do svojej víťaznej kampane 690 miliónov USD. K dispozícii mal 20 copywriterov, sofistikovaný analytický systém, A/B testovanie a e-mail, ktorý hromadne posielal, mal 18 rôznych variácií. Hádajte, ktorá fungovala najlepšie… tá oslovením Hey! Najlepší newsletter začína prostým Ahoj,.
E-maily, ktoré sú na prvý pohľad komerčné, automaticky mažeme. Vnímame ich ako SPAM. Newsletter by mal správne vyvážený, čo sa aktuálnych informácií týka. ⅓ mailu by ste mali venovať svojej ponuke a ⅔ newslettera by mali obsahovať pridanú hodnotu pre čitateľa. Až na konci mailu mu niečo ponúknite.
Zopár hintov k dobrému Newsletteru:
- Mail čo zabaví, vzruší a zapojí čitateľa
- Čím častejšie posielate, tým väčšia miera otvorenia, tým väčší nákup
- Emoji v predmete
- Žiadne veľké písmená, stručne napísané
- Povedia ti dosť, aby si vedel o čom je reč, ale nie celý príbeh
Bez stratégie nezačínajte
Určite si stratégiu, čo chcete komunikovať. Najprv posielajte newslettre, kde zákazníkovi dáte zadarmo skutočne hodnotný obsah. Potrebujete si vytvoriť vzťah so zákazníkmi. Zákazník je na začiatku skeptický a nedôveruje, preto tá hodnota musí byť skutočne prínosná. Zakomponujte pravidlo, že 2/3 mailov majú byť pridaná hodnota a 1/3 mailov má byť predaj.
Autenticita rozhoduje
Ako vo všetkom aj v digitálnom obsahu rozhoduje autenticita. Pretvárku hneď rozoznáme a mažeme. Podeľte sa so svojimi zákazníkmi o aktuálnych problémoch, čo vás trápi, aké príležitosti vás čakajú, na aké súťaže sa môžu tešiť, na čom pracujete… pohľad z backstagu vždy funguje. Newsletter musí zabaviť, zaujať, ideálne priam chytiť za srdce čitateľa. Ľudia žijú nudný život, majú rutinu a chcú byť zabavení a inšpirovaní. Musíme ich doslova vtiahnuť do diania.
Ako často posielať Newsletter?
Čím častejšie posielate newsletter, tým väčšia je miera otvorenia, a tým väčší nákup. Používajte automatizované newslettre a nastavte si denné alebo týždenné odosielanie newslettrov.

Tajný potenciál Newslettrov
Prvé 3 sekundy rozhodujú
Behom prvých 3 sekúnd, keď vidíte predmet newslettra, sa rozhodnete, či ho otvoríte. Všetko funguje na úrovni podvedomia. Tiež môžete použiť osvedčené triky. Každý počúva na svoje meno alebo na to, čo má v hľadáčiku. Napr. ak je zákazník podnikateľ, tak chce rásť rýchlejšie ako konkurencia. Dajte mu cenné know how, ktorým predbehne konkurenciu. Buďte stručný, je pretlak informácií. Nikto nebude čítať omáčky.
Pozor na sklamanie
Nechoďte do bulvárnych nadpisov, len aby zákazníci newsletter otvorili. Keď budú sklamaní, už sa nevrátia.
Paralýza čitateľa
Nechcite od newslettra príliš veľa, inak sa v ňom zákazník stratí a nespraví nič. V texte newslettra by ste mali povedať dosť, ale nie celý príbeh. Vždy platí, že jeden newsletter by mal vyvolať len 1 akciu – preklik do blogu, preklik na predajnú podstránku, preklik na konkrétny produkt, preklik na formulár – napr. dohodnite si bezplatnú pol hodinovú konzultáciu.
Hrajte na emócie
Použite emócie v predmete. Emoji vám poslúžia, akékoľvek nájdete na emojipedia. Buďte autentickí, buďte sami sebou. Najotváranejšie newslettre sa začínajú prostým oslovením Ahoj. Nepoužívajte veľké písmená, pôsobí to nedôveryhodne. Píšte texty do newslettra tak, ako vás napadajú. Je pravdepodobné, že vaša cieľovka to privíta.
Dizajnové newslettre sú mŕtve
Tvoríte dizajnové, firemné newslettre? Zmažte ich. Mail by mal vyzerať ako osobný, od priateľa, rodiny, známych. Náš mozog nechce, aby nám ušli dôležité info od kamošov, kolegov či rodiny. Funguje to na úrovni podvedomia. 10 rokov dozadu fungovali dizajnové newslettere. Mali veľké logá, dizajnové záhlavia a prekliky na konkrétne dizajnové produkty. Takto vytvorený newsletter mal vysokú mieru prekliku, no v súčasnosti dizajnové newslettre dosahujú slabé čísla.
Buďte autentickí
Newsletterový mail má vyzerať ako od priateľa, vyzerá ako list s podpisom. Do newslettra môžete vložiť osobnú fotku alebo svoje video. Komunikujte to nad čím naozaj rozmýšľate. Dávajte pridanú hodnotu, dávajte vlastný pohľad na problematiku. Nebojte sa prejaviť. Je prirodzené, že sa stretnete aj s kritikou a negatívnymi reakciami… to, ako sa proti nim obrniť a ako na ne správne reagovať, vám prezradíme v ďalšej kapitole.