Stručná história influencer marketingu

Martina Ditrichová 27 august 2019 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Stručná história influencer marketingu

Na ADMA blogu sa momentálne intenzívnejšie venujeme téme influencer marketingu. O influenceroch sa tvrdí, že su novodobým fenoménom dnešnej digitálnej doby, no je to skutočne tak? Sú až takí noví? Kde sa vzali? Je pravda, že s rozmachom sociálnych sietí sa roztrhlo vrece aj s influencermi, no keď sa chceme pozrieť na začiatok samotného influencer marketingu, musíme sa vrátiť ďaleko do minulosti.

The Age of the Old Spice Man
FOTO: Wieden+Kennedy

Prvými influencermi vôbec boli kráľovná a pápež

V reklamnom folklóre sa povráva, že prvými influencermi vôbec boli kráľovná a pápež. Snažili sa dostať medicínu medzi širokú verejnosť tým, že ju sami používali. Využívali svoj vplyv na propagovanie liekov v časoch, keď im ľudia ešte neverili.

Jedna z prvých influencerských spoluprác sa datuje do roku 1760, keď hrnčiar menom Wedgwood vyrobil čajový set pre anglickú kráľovnú. Keďže v tom čase monarchia podstatne ovplyvňovala mienku “bežného ľudu”, nadčasové myslenie Wedgwooda prinieslo jeho značke luxusný štatút, ktorý si drží dodnes.

1890: Nancy Green sa stala tvárou značky Aunt Jemina a jej produktu “lievancový mix”

Nancy Green Becomes the Face of Aunt Jemima
FOTO: The Militant Negro

V tom čase Nancy predstavovala populárny charakter tetu Jemina v miestnej show. Zároveň je považovaná za prvú africko-americkú modelku, ktorá ovplyvnila generáciu kupujúcich. Za účinkovanie v show bola veľakrát ocenená a je právom považovaná za jednu z priekopníčok influencer markertingu.

1931: Santa Claus & Coca-Cola

Santa Promotes Coca Cola
FOTO: Coca Cola

Spoločnosti Coca Cola sa vďaka svojej influencerskej kampani dokonca podarilo dať podobu Santovi, ako ho poznáme dnes. Coca Cola uviedla priateľský obraz Santa Clausa s bielou bradou v cocacolovej červenej v reklame na ikonický nápoj v roku 1931. Predtým ako táto reklama uzrela svetlo sveta, Santa mal rôzne podoby, napríklad aj strašidelného elfa. 

V tridsiatych rokoch minulého storočia sa uskutočnil prieskum ako vnímajú ľudia postavy ako Santa Claus v reklamách. Ukázalo sa, že keď ľudia milovali osobu propagujúcu produkt, zbožňovali aj samotný produkt. To je aj základom influencer marketingu, ako ho poznáme dnes. 

1950: Marlboro Man

The Era of the Marlboro Man
FOTO: Tint

Marlboro Man bol svojho času symbol spojený so silným a sebavedomým mužom. Bol ikonickou postavou, ktorú reprezentovali mnohí herci za účelom spraviť fajčenie “mužskou záležitosťou”. Marlboro Man bol po roku 1950 jedným z najväčších influencerov a úspešne propagoval značku až do roku 1999. Predaj marlboriek vďaka kampani prudko stúpol.

2010: Old Spice Man

The Age of the Old Spice Man
FOTO: Wieden+Kennedy

Pred touto nesmierne úspešnou marketingovou kampaňou bol Old Spice považovaný za vôňu pre starších mužov. “The Man Your Man Could Smell Like” kampaň kompletne transformovala celý brand image. Cieľom bolo spraviť brand zábavnejším a zaujímavejším aj pre mladších mužov. Videá sa vďaka humoru stali virálnymi a príliv ľudí na webstránku Old Spice sa zvýšil o 300%. Dalo by sa povedať, že Old Spice Man bol jednou z najúspešnejších influencerských kampaní v dejinách.

2010: Influencer marketing na sociálnych sieťach

S myšlienkou prepojiť svoj brand s Facebookom, ktorý sa vtedy stával prudko populárny, prišiel Amazon. Ľudia mohli vidieť, čo si z Amazonu kupujú ich priatelia a rodina, čím krásne využili WOM na sociálnych sieťach. Amazon taktiež začal odporúčať darčeky pre blízkych na základe ich záujmov na Facebooku. Toto bol veľmi šikovný ťah, ktorý inšpiroval mnoho iných značiek s zahrnutí sociálnych sietí do svojej marketingovej stratégie.

2015: Spolupráca Airbnb s Mariah Carey

Airbnb posunulo influencer marketing na ďalší level, keď ponúklo Mariah Carey možnosť bývať v luxusných Airbnb apartmánoch. Mariah zdieľala detaily svojich pobytov so svojimi fanúšikmi na sociálnych sieťach. Spolupráca bola extrémne úspešná a Airbnb sa stalo mimoriadne populárnym. 

Airbnb Collaborates with Mariah Carey
FOTO: Instagram

Príklad influencerskej kampane Airbnb pripomína aj dnešný influencer marketing spojený s celebritami. Výnimočné na dnešnej dobe je fakt, že človek nemusí byť slávny, aby sa stal influencerom. Mikro influenceri sú navyše pre firmy veľakrát zaujímavejší ako “predražené” celebrity. Momentálne je trh presýtený reklamou, ktorá je na každom kroku. Firmy preto hľadajú kreatívne cesty, ako vystúpiť z davu a zaujať svoje publikum. Influencer marketing je tou správnou cestou.

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu.