Social media: Pre niektorých relax, pre nás full-time job
V článkoch v rámci rubriky Juniorský kompas sa zoznámiš s juniormi v členských agentúrach ADMA, ktorí ti prezradia, ako sa dostali k svojej prvej práci v digitálnej marketingovej agentúre a predstavia svoju pracovnú pozíciu. V aktuálnom článku Social media: pre niektorých relax, pre nás full-time job, zistíš dojmy z pozície Social Media Manager od Kiky a Klaudie z MullenLowe GGK.
Sociálne siete sú bezkonkurenčným fenoménom modernej doby. Súhlasíte? Myslíme si, že áno. A hoci si v posledných mesiacoch získavajú prevažne negatívnu pozornosť, pre marketérov sú jednoducho must have! Predstavte si blond melír a lá Justin Timberlake v 90. rokoch či fishnet pančuchy v roku 2017. To je ono!
Prečo to stojí za to? Práca social media managera v marketingovej agentúre je atraktívna a dynamická, denno-denne máte možnosť stretnúť sa s novými, niekedy možno až šialenými výzvami, no garantujeme vám, že zároveň spoznáte množstvo inšpiratívnych ľudí, od ktorých získate know-how, ktoré vás, pravdepodobne, v škole nenaučia.
(Disclaimer: Ak sme týmto vyjadrením urazili akúkoľvek vysokoškolskú inštitúciu s výučbou marketingu, vopred sa ospravedlňujeme.)
Agentúrne začiatky – dva pohľady
Klaudia: Náročné a chaotické, no zároveň obohacujúce. Pred štartom môjho prvého jobu v agentúre som nemala takmer žiadne reálne skúsenosti v oblasti marketingu. Moje vysokoškolské štúdium bolo zamerané na iný odbor, no podvedome som cítila, že ma to ťahá týmto smerom. Najmä písanie vždy bolo a je mojou veľkou vášňou a hneď ako som objavila inzerát na prácu v agentúre, bolo rozhodnuté.
Môj štart ovplyvnila prvá vlna pandémie (áno, tá, počas ktorej sme sa všetci báli vystrčiť čo i len nos z domu), čo znamenalo, že moje začiatky a onboarding v agentúrnom svete boli „z domu“. Môj pracovný deň spočíval vo veľmi intenzívnom samoštúdiu a pravidelných online meetingoch s mojou šéfkou a kolegami. Napriek tomu môžem povedať, že s vytrvalosťou a ochotou učiť sa nové veci sa dá zvládnuť všetko.
Kika: Rušné. Tie moje teda úplne doslova. 🙂 Menila som prácu v tejto zvláštnej dobe a do agentúry som nastupovala z takmer ročného homeofficu v korporáte. Bolo pre mňa náročné prekonať fakt, že sa teraz musím na písanie textov sústrediť aj v rušnejšom prostredí kolektívu. AirPody a príjemný backround jazz ma však zachránili, a teraz už nemám problém.
Nie je to len písanie textíkov do postov
Naša práca zahŕňa tvorbu content plánov a obsahu, copywriting, influencer marketing a v neposlednom rade komunikáciu s klientom. To znamená, že okrem kreatívnej časti zastrešujeme aj tú accountskú. Považujeme to za veľké plus(!). Nakoľko vieme, čo sa práve u klienta odohráva, môžeme tomu prispôsobovať obsah, ktorý na sociálne siete pripravujeme, a následne si ho aj pred klientom obhájiť.
Príprava sa začína plánovaním postov. Vizuálnu stránku pripravíme s pomocou šikovného grafického tímu, ktorému zadáme predstavu a pripravíme podklady. Výsledok poväčšine vypáli ešte lepšie, ako si predstavujeme. Pri príprave textov je dôležité brať ohľad na engagement, a preto sa v texte snažíme fanúšikov pravidelne vyzývať na nejaký druh interakcie. Po schválení výstupov klientom je všetko pripravené na publikovanie.
Nemenej dôležitý je community management. Odpovedať na komentáre a správy v mene značky je zodpovedná úloha, preto je fajn nezanedbať prípravu a nebáť sa overiť informácie u klienta. Preštudovať si tiež môžete nejaký užitočný zdroj ako na to, napríklad kamoši z Ponyhouse pripravili na túto tému ebook.
Nový deň, nová výzva. Ktoré sú tie naj: dôležitejšie, významnejšie, väčšie? Takto to vnímame my
Byť neustále v dianí, a tým máme na mysli sledovať dynamické marketingové trendy, novinky, ktoré sociálne siete aplikujú, a taktiež komunikáciu konkurencie. Vnímame to tak, že tieto činnosti by jednoznačne patrili do „desatora“ dobrého marketéra (ak také existuje). No a samozrejme, vyhodnocovanie reportov a hľadanie priestoru na zlepšenie.
Marketing nie je exaktná veda a na jednu vec sa dá pozrieť z viacerých uhlov pohľadu. Dôležité je, aby sa ten váš v konečnom dôsledku stretol s tým klientovým. Na to potrebujeme nielen sebavedomé vystupovanie, správne zvolený tón komunikácie, ale aj kopu skúseností, ktoré stále naberáme.
Naše tipy pre začínajúcich social media marketérov
Robiť to, čo vás baví, a zdokonaľovať sa v tom. Nie vždy je rozhodujúce, či máte prax alebo vzdelanie. Naopak, veľakrát je to o tom, či máte vôľu a ochotu učiť sa, napredovať a neustále „nasávať“ nové informácie a vedomosti. Nebojte sa pýtať a nezľaknite sa, ak na začiatku urobíte nejakú chybu.
- Sledujte nielen priamu konkurenciu, ale aj prácu ostatných značiek zo zdanlivo nesúvisiacich segmentov.
- Čítajte, čo je nové vo svete sociálnych médií (Social media today, Marketeris).
- Sledujte prácu iných agentúr/inšpiratívnych osobností (novinky nájdete vždy napr. aj na profile šéfa Instagramu @mosseri).
- Počúvajte podcasty (Marketing bez obalu, Doba digitálna, Marketing k obedu, LEVOSPHERE – marketing v praxi).
Navyše, existuje množstvo kurzov, napr. DIMAQ či Digitálna Univerzita, ktoré sme samy mali možnosť absolvovať a ktoré ocení nielen váš zamestnávateľ či vaše CVčko, ale aj vy sami. Štartovacia pozícia je pre každého rovnaká, no je len na nás, kam sa chceme posunúť a čo sme pre to ochotní urobiť. 😉
Autorky:
Klaudia Šupáková & Kristína Kočišová