Robiť prezentáciu je ako vytvárať reklamnú kampaň
Zavŕšenie ADMA akadémie pozostávalo z prezentácií účastníkov pred porotou, ktorá udeľovala titul Master of digital academy garantovaný asociáciou. V porote sedel prezident ADMA Pavol Kubán, Juraj Sasko, CEO Visibility a Martin Woska, chief strategy & creative director TRIAD. Martin alias “Wosa” strávil s účastníkmi celý deň a pomáhal im s ich prezentáciami. Na začiatok poskytol výklad, ako správne prezentovať.
Martin si publikum pripravil zaujímavým tvrdením…,,Možno neviete, ale public speaking je jeden z najväčších ľudských strachov. Máme smrť a potom rozprávanie na verejnosti.” Keďže účastníci akadémie posledný deň prezentovali svoje projekty nielen pred porotou, ale aj ostatnými účastníkmi, získal si ich plnú pozornosť.
Tipy & triky Martina Wosku
- Zaujmite publikum.
Keď je nezaujímavá téma, snažte sa ju podať cez zaujímavé veci zaujímavým spôsobom.
- Usmievajte sa.
To, čo funguje na predavačku v obchode, funguje aj na tisíce ľudí naraz.
- Vytunujte začiatok.
Prvé 2-3 vety si premyslite dopredu a veľmi konkrétne. Najmä ak sa jedná o stresujúcu záležitosť, pri ktorej sa treba na začiatku nakopnúť.
- Prezentačný flow
Dýchajte a robte prestávky. Človek, ktorý rýchlo rozpráva, síce pôsobí múdro, no na druhej strane ho to môže stáť život, pretože to neudýcha. Prestávky vo vete okrem toho pridávajú vážnosť. Keď poviete niečo dôležité, prestaňte hovoriť… atmosféra zhustne a ľudia začnú dávať pozor.:)
- Mostíky
Premyslite si premosťovanie na nasledujúce slidy predom. Prezentácia musí byť kompaktná.
- Očný kontakt
Neprezentujete powerpointu, ale ľuďom.
- Dokazujte kompetenciu.
- Humor
Wosa prezradil, že do svojich prezentácií vkladá aj niekoľko slidov, ktoré by v nej ani nemuseli byť, iba za účelom pobavenia publika. Pridávajte slidy len tak pre zábavu. Keď sa ľudia smejú, je lepšia atmosféra a to vedie reťazovou reakciou až k úspešnej prezentácii.
- Buďte prirodzení.
Nič nerobte na silu, pretože to bude na prezentácii očividné. Martin spomínal na svoju prvú prezentáciu pred 400 ľuďmi… povedal si, že bude vyzerať prirodzene, keď sa počas nej bude prechádzať. Keďže vykročil celkom rezko a celý čas neprestal, počas celej prezentácie sa dosť nachodil, zadýchal sa a pravdepodobne nepôsobil ani veľmi prirodzene.
- Porazte nervozitu
Nervozita je fyziologická reakcia, takže to nie je ľahká úloha. No treba sa sám seba opýtať, čo také strašné sa stane, keď to pokašlete? Zamyslite sa – nič. Wosa: ,,Whatever, pohodička.”
- Osobný minirituál
Každý by si mal nájsť vlastný rituál , ktorý mu pomôže byť pripravený. Martin prezradil, že si vždy pred dôležitou prezentáciou oblečie košeľu a keď už ide na stage, vyhrnie si rukávy. Pavlov reflex funguje… ,,Po čase keď som si vyhrnul rukávy, vedel som, čo robiť.“
- Nácvik
Povedzte si prezentáciu nanečisto doma pred zrkadlom, partnerovi, kolegom, psovi či mačke. Prezentácia bude zaručene lepšia.
- Nenechajte sa rozladiť.
Keď sa prezentácia technicky pokašle, nenechajte sa vyviesť z rovnováhy a pokračujte vlastnými slovami. Prezentujete vy, nie prezentácia.
- Key message
Definujte si hlavnú vec, ktorú chcete, aby si publikum zapamätalo a tú sa im snažte vštepiť do hlavy. Na konci to ešte raz spomeňte.
Ak niečo neviete, pokojne to priznajte. V našej brandži “máme šťastie”, že nezachraňujeme ľudské životy a môžeme si dovoliť nevedieť (niečo).
Martin Wozka z TRIADu poskytol okrem užitočných tipov účastníkom ADMA akadémie aj názorný príklad toho, ako by skvelá prezentácia mala vyzerať.