Pracovná pozícia Social Media Manager „v kocke“

pozicia v kocke
Martina Ditrichová 16 jún 2022 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Pracovná pozícia Social Media Manager „v kocke“

Pokračujeme ďalším článkom v rámci pravidelnej rubriky na našom blogu – Pracovná pozícia v kocke. Tentokrát sme sa v spolupráci s odborníkmi z našich členských agentúr zamerali na pozíciu Social Media Manager. 

Mnoho ľudí si myslí, že pozícia Social Media Managera v marketingovej agentúre je “práca hrou”, v ktorej sa môžu celý deň zabávať na sociálnych sieťach, no je to skutočne tak? V aktuálnom článku zistíte, čo obnáša pozícia Social Media Managera (SMM) z pohľadu riaditeľov, lídrov a CEO z našich agentúr, a taktiež sme vyspovedali samotných manažérov sociálnych sietí pôsobiacich v ADMA agentúrach. 

Radi by sme poďakovali za odpovede na otázky ohľadom charakteru práce Social Media Managera špecialistom z členských agentúr ADMA:

  • Martin Piteľ, Head of Digital Executive, PS:Digital
  • Barbora Jurovcová, Social media leader, Elite / Monday Lovers
  • Dominika Turcerová, Social Media Manager, Zaraguza
  • Michaela Kaničárová, Social Media Manager, Ponyhouse
  • Zuzana Lempochnerová, Social Media Manager, THIS IS LOCCO
  • Erik Oravec, Social media & Copywriter, Socialists

Ako vyzerá náplň práce na pozícii Social Media Managera?

Ide predovšetkým o kompletnú správu klientských profilov na sociálnych sieťach, primárne na Facebooku, Instagrame a LinkedIne. Správa v sebe zahŕňa pravidelnú tvorbu obsahu v spolupráci s copywritermi, grafikmi, fotografmi, navrhovanie stratégie a content plánu, publikovanie príspevkov, plánovanie budgetu od klienta, community management, tj. sledovanie a odpisovanie na správy či komentáre, ale aj reporting výsledkov a podporu publikovaného obsahu. Samozrejme do náplne práce Social Media Managera spadá aj sledovanie aktuálnych trendov, ktoré sú pre túto pozíciu dôležité.

Barbora, Elite / Monday Lovers:

  • Vymýšľanie stratégií komunikácie na sociálne siete
  • Napĺňanie kontent plánu pre klienta (vymýšľanie postov, zadávanie návrhov grafiky na kolegov, plánovanie postov, boosting, reporting výsledkov)
  • Rozpracovávanie väčších kampaní do social media komunikácie
  • Prezentovanie nápadov (kreatívnemu vedeniu, klientovi)
  • Navrhovanie KPI (ročných, kampaňových, tendrových)
  • Brainstormingy s kolegami
  • Účasť na social media produkciách
  • Výber vhodných influencerov do kampaní, dohadovanie spoluprác s influencermi

Ako vyzerá bežný pracovný deň SMM?

Martin, PS: Digital

Ako prvé si ráno prejdem všetky profily na viacerých sociálnych sieťach, ktoré mám na starosti. Skontrolujem, či počas noci niečo „nevybuchlo“ a netreba riešiť krízovku, odpíšem na nové správy a komentáre. Potom sa prepnem do kreatívnejšieho módu a pustím sa do vymýšľania nových príspevkov na základe contentovej stratégie.

Barbora, Elite / Monday Lovers:

Pamätám si časy, kedy mi kamaráti hovorili, že ako social media manager musím byť v podstate iba celý deň na Facebooku. Ono to tak trochu pravda je, ale zároveň nie je. Dnes sú to okrem Facebooku ďalšie sociálne siete a keď na nich som, tak nescrollujem vlastný feed, ale pridávam, boostujem, kontrolujem príspevky pre našich klientov, žrebujem výhercov, reportujem výsledky, ale toto všetko je už tá „konečná“ časť našej práce. Všetkému predchádzajú briefy od klienta, nastavenie stratégie, brainstormingy s kreatívcami, riešenie vizuality príspevkov s arťákmi, výroba s grafikmi. Každý deň social media managera môže byť vlastne úplne iný. Niekedy pracujete s kolegami na tendri, iný deň vymýšľate mesačný postplán pre klienta, ďalší ste na shootingu, potom na reporte u klienta, inokedy rozpracovávate veľké ATL kampane do social media komunikácie. A popri tom treba sledovať trendy, všakže. 🙂

Michaela, Ponyhouse

Práca Social Media Managera je dynamická a rovnako tak vyzerá aj bežný deň. Začínam tým, že skontrolujem nové komentáre a správy na profiloch. V lepších prípadoch sú pozitívne, v tých bežných skôr negatívne. Je to zodpovedná úloha, overujem si informácie, konzultujem ich s klientom. Ďalej sa venujem taskom, ktoré sú v tom období dôležité. Začiatok mesiaca venujem reportingu a príprave nových content plánov pre klientov. Počas celého mesiaca príspevky tvoríme a publikujeme. Na záver dňa nezabúdam opäť na community management.

Čo vás na vašej práci najviac baví?

Erik, Socialists

Flexibilita, pretože social človek sa v rámci jednej pozície dokáže rozvíjať v mnohých smeroch – od copywritingu, idea makingu, dizajnu, stratégie, ale aj v takých soft skills ako je prezentovanie, time management či accountovanie. Čo si vymyslí, si rovno otextuje a ak disponuje vizuálnym citom a základnými Photoshop zručnosťami, tak si to aj sám zalomí. Kreatíva však musí vychádzať zo stratégie a bez toho, aby si ju otočil s klientom a obhájil ju, sa ďalej nepohne.

Dominika, Zaraguza

Pri tejto práci sa človek málokedy nudí, takže ma baví, že nie je monotónna a tiež sa popri práci dozviem kopu vecí o produktoch, službách či výrobných procesoch, ktoré by som si sama možno ani nevyhľadala.

Martin, PS: Digital

V prvom rade jej rozmanitosť. Nehrozí, aby ste upadli do stereotypného kolotoča, keďže v online priestore vás vždy niečo nové prekvapí – či už je to napríklad nový dostupný formát, ktorý sa rozhodnete otestovať, alebo nečakané správy a komentáre od kreatívnych Slovákov, na ktoré musíte v mene klienta odpovedať.

S akými úskaliami sa potýka Social Media Manager?

  • Community management, ktorý vie byť “ošemetný” pri politických kampaniach či kontroverznejších projektoch.
  • Social Media Manager „nikdy nespí“. Keďže sú sociálne siete veľmi dynamické a plné zmien, je potrebné byť v obraze, skúšať, testovať, čo je na jednej strane skvelé, ale zároveň sa človek musí neustále vzdelávať a sledovať novinky, aby mu niečo neuniklo. Facebook nonstop prichádza so „zlepšeniami“, ktorými nám sťažuje život, novými formátmi, ktoré treba poznať.
  • Time management – Ide o prácu, kedy je potrebné skákať medzi jednotlivými úlohami, byť neustále k dispozícií a vyhovieť požiadavkám klientov. Preto mať dobrý time-management a argumentačné schopnosti je základ.
  • Facebook – Posledné dni je to práve Facebook. Občas sa stane, že veci nefungujú tak ako majú a musím hľadať dôvod a riešenie. Žiaľ, niekedy to trvá aj pár dní/týždňov, kým zase všetko funguje ako má. A zároveň parametre sociálnych sietí sa neustále menia, takže je potrebné to sledovať.

Definícia pozície Social Media Managera pre adeptov na pozíciu juniora

Zuzana, THIS IS LOCCO

Je to práca, ktorá ponúka viacero mini pozícií v jednej. Od copywritera po art directora, fotografa, ppc-čkara a managera. Človek sa veľa naučí a stále má príležitosti na zlepšovanie svojich skúseností.

Erik, Socialists

Je to výborná štartovacia pozícia, pretože si vďaka nej osvojí aj ďalšie zručnosti a získa lepší prehľad aj o ostatných pozíciách v agentúre. Ak ho social pozícia chytí za srdiečko, dobre. Netreba sa však uspokojiť s prípravou a plánovaním postov. Práca v reklamke je síce občas náročná, ale krásna a bola by škoda nenasávať inšpirácie od ľudí z vedľajších stolov. Práve tí sú v často tou najväčšou inšpiráciou.

Martin, PS: Digital

Ak si celý deň prilepený na mobile, scrolluješ feed na sociálnych sieťach, nemáš rád stereotyp, ovládaš gramatiku a baví ťa vymýšľať, ako zaujímavo odkomunikovať produkt či službu, potom si vhodný adept na túto pozíciu.

Tešíme sa, že ťa práca Social Media Managera zaujala a v článku si sa dostal/a až sem. V prípade, že sa rozhodneš pracovať v jednej z našich členských agentúr, čítaj ďalej, pretože v tejto časti sa dostávame k interview s riaditeľmi, lídrami a CEO, ktorí nových správcov sociálnych sietí, či už na junior alebo senior pozíciu, vyberajú.

Na čo dbáte pri výbere kandidáta na pozíciu Social Media Manager?

Rasťo, THIS IS LOCCO

V prvom kroku záleží na tom, ako seniórnu pozíciu obsadzujeme. Ak hľadáme seniórnejšieho človeka, tak určite nás zaujímajú skúsenosti, vnímanie trendov a vízia, kam by náš social u nás v agentúre posunul. Samozrejme tak, ako aj pri iných pozíciach je pre nás veľmi dôležitá chémia a teda, či si s daným človekom sadneme. To platí aj pre juniorné pozície. Pri juniornejších ľuďoch nám ide primárne o správny feeling, jednoducho či sú v social prostredí doma a opäť o znalosť a prehľad v trendoch ako aj chuť učiť sa.

Barbora, Elite / Monday Lovers

Pri juniorovi je to najmä drive. Musíte cítiť, že to naozaj chce. Ďalej znalosť trendov v social media a body pridáva aj to, ak sa v niečom kreatívnom sám angažuje (bloguje, točí TikToky, fotí, whatever). Ale zároveň je dôležité uvedomovanie si toho, že sa v agentúre iba netočíme na stoličke a vymýšľame nápady, ale aj reportujeme, boostujeme, prezentujeme, atď. Pri seniorovi je to portfólio. V akej agentúre pracoval, pre akého klienta, na akých prácach. Akú má „krvnú skupinu“ a ako zapadne do nášho kolektívu.

Braňo, Ponyhouse

Social Media Manager/ka musí byť trpezlivý/á, vedieť zachovať chladnú hlavu a mať akýsi vnútorný štít voči všetkému tomu hejtu, ktorému bude čeliť. Samozrejme, kreativita je bez debaty – musí vedieť, ako správne adaptovať klientov brand pre rôzne formáty contentu. Keďže social media je priestor, ktorý sa mení veľmi dynamicky, je dôležité, aby ho/ju prirodzene priťahovali nové trendy.

Senior vs. junior

Čo sa týka obsadzovania pozície Social Media Managers z hľadiska seniority, sa zástupcovia členských agentúr zhodli na správnom mixe seniorov a juniorov v tíme, ktorí záleží od aktuálnych okolností a náročnosti klientov. Je bežnou praxou, že pre náročnejších klientov pracujú aj dvaja Social Media Manageri, pričom ten juniornejší sa day to day prácou učí od svojho seniornejšieho kolegu/kolegyne.

Ako by ste definovali Správcu sociálnych sietí adeptom na pozíciu juniora?

Blažena Ambróz Sedrovičová, Managing Director PS:Digital

Ak sa prirodzene zaujímaš o komunikáciu na sociálnych sieťach, vieš aký je rozdiel v komunikácii na Facebooku či Instagrame a tvojím snom je byť celý deň „na internetoch“ toto je dream job práve pre teba. Každý deň sa učíš, každý deň je iný ako ten pred tým a každý deň narazíš na nejakú dobrú dušu, ktorá ťa pobaví, alebo ti vezme vieru v ľudstvo.

Barbora Jurovcová, Social media leader, Elite / Monday Lovers

Je to veľmi dynamická práca, v prostredí sociálnych sietí sa stále niečo mení a social media manažér má vždy, vždy na čom pracovať. Vyžaduje si systematickosť, inak sa v tom všetkom stratíte, kreatívne myslenie, ale zároveň prácu s číslami a reportami. Nie je to stereotyp, lebo robíte na viacerých značkách a rôznych kampaniach, od maličkých až po veľké, dealujete s influencermi, búšite prezentácie, vkladáte budgety do reklamy.

Martin Rajec, Digital Ideamaker Lead, Zaraguza

Ide o komplexnú pozíciu, kde človek pričuchne k mnohým disciplínam online marketingu. Zároveň, ak chce byť dobrý, je nútený sa orientovať v trendoch, metrikách.

Braňo Macko, Creative Director, Ponyhouse

Budeš vymýšľať, ako cool prezentovať značky na sociálnych sieťach. Bežne budeš chodiť na fotenia a natáčania a denno-denne budeš mať šancu hádať sa s ľuďmi na internete.“

Rasťo Bahurinský, CEO, THIS IS LOCCO

Junior musí v prvom rade rozumieť sociálnym sieťam minimálne na pozícii pokročilého užívateľa. A to je dnes skoro každý mladý človek. Preto je pre mňa častokrát prekvapivé, že je pomerne náročné nájsť na túto pozíciu šikovného kandidáta. Mladí žijú na sociálnych sieťach a stačí im mať o jeden stupienok väčší prehľad na sociálnych sieťach ako ich rovesníci a zároveň potrebnú chuť makať a už budú pre agentúry zaujímaví. Social Media Manager nemusí vždy tvoriť samotný content, ak napríklad nemá skills vo fotografii, alebo grafike. Vie prinášať ideove koncepty a naší content creatori už jeho myšlienku hravo zvizualizujú alebo otextujú.

Zuzana Marečková, Talents & Culture Director, Socialists

Ak chceš pracovať u nás ako SMM, dennodenne sa budeš starať o profily na sociálnych sieťach. Budeš tvoriť obsah, nasadzovať, monitorovať a finálne vyhodnocovať. Zabrdneš tak trochu do práce všetkých – niekedy si budeš musieť sám upraviť vizuál, inokedy zas niečo vykomunikovať priamo s klientom, či jemne si doladiť copy, k práci s fotkou sa dostaneš určite tiež. Očakáva sa samozrejme poznať základy PPC. K tomu ešte sledovať trendy a mať otvorenú hlavu, vnímať kreatívu.

Veríme, že ste sa o pozícii Social Media Manager v jednej z našich členských agentúr dozvedeli všetko, čo ste potrebovali. V prípade záujmu o prácu, sledujte náš web adma.sk, webstránky našich členských agentúr alebo kariérny portál pretlak.sk. V rámci rubriky Pozícia v kocke sme tiež rozoberali pozíciu Copywriter, celý článok TU.

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu. ditrichovamartina.myportfolio.com