Juniorský kompas: Kvôli týmto prekážkam som nechcela absolvovať stáž v agentúre

juniorsky kompas
Tereza Šuveríková 6 máj 2021 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Juniorský kompas: Kvôli týmto prekážkam som nechcela absolvovať stáž v agentúre

Prečítajte si cestu Junior Copywriterky Terezy z našej členskej agentúry Ponyhouse a inšpirujte sa, ako získať stáž v digitálnej marketingovej agentúre.

,,Strach z neznámeho má hádam každý a mala som ho aj ja, keď som netušila kde a ako s marketingom začať. V hlave som si vymýšľala výhovorky, len aby som si ospravedlnila svoju nečinnosť. Nedostatok času, skúseností, peňazí…

Pri pohľade na snahu a skúsenosti iných študentov z FMK som sa však veľmi rýchlo spamätala a začala robiť aspoň niečo praktické – písať články do univerzitného časopisu atteliér. Verila som, že moja snaha bude mať nejaký zmysel.

Mala. So svojim terajším šéfom som do atteliéru robila rozhovor a vďaka otázke, či by ma niekedy zobral na stáž do jeho agentúry, sa zo mňa po niekoľkých mesiacoch stal Junior Copywriter.

Teraz už chápem, že môj strach bol zbytočný a nájsť si marketingovú stáž nie je žiaden „big deal“. Spísala som päť najčastejších problémov a obáv spojených s hľadaním stáže, ktoré som mala aj ja – a ako som sa s nimi vysporiadala.

Neviem nájsť žiadnu ponuku stáže“

Možno stále čakáš, že ti ponuka stáže v tvojej vysnívanej agentúre príde rovno na mail. Bohužiaľ, nepríde. Profesia či Praxuj.sk ti síce môžu poslať zopár ponúk, no väčšinou sú priamo od klientov – to znamená, že by si praxoval na marketingovom oddelení nejakej firmy.

Marketingové agentúry zväčša nie sú veľké organizácie. Svoje peniaze a energiu investujú do náboru full-timového človeka, ktorého práve nevyhnutne potrebujú, než na hľadanie stážistu. Ak chceš teda stážovať v agentúre, takýchto ponúk nájdeš na pracovných portáloch veľmi málo.

Najlepšou a najúčinnejšou radou je nečakať a zobrať to do vlastných rúk. Treba si nájsť kontakt na všetky dobré, známe agentúry, ktoré sú ti sympatické, a napísať so žiadosťou o stáž, aj keď nikoho práve nehľadajú. Využi ich FB page, mail na webe alebo si vyhľadaj niektorého z lídrov agentúry na LinkedIn-e, prípadne ho oslov po prednáške či webinári.

Dokonca sa môže stať, že si stáž nájde teba. Agentúry sa pri zháňaní študentov na výpomoc niekedy obrátia na svoju alma mater a bývalých pedagógov. Tí z praktických predmetov vedia, ktorých šikovných študentov by na stáž odporučili. Omieľa sa to často, no naozaj sa oplatí zapájať do školských eventov či médií – veď tak som sa dostala do agentúry aj ja.

Takže ak si nevieš nájsť ponuku stáže, vytvor si ju alebo buď aktívny natoľko, že si ťa nájde sama.

Nemám žiadne pracovné skúsenosti“

Agentúry rátajú s tým, že nemáš odpracované roky v reklame, a tak im to aj vyhovuje. Keby si mal skúsenosti senior marketéra, nemali by ťa na stáži čo naučiť – mohli by ťa už len zamestnať a platiť ti. To ale nechcú. Na stáž jednoducho očakávajú stážistu, nie hotového zamestnanca.

Na druhú stranu, aspoň nejaké praktické skúsenosti sú potrebné. Tvojho budúceho šéfa musíš zaujať chuťou robiť, ochotou učiť sa nové veci a rásť. Nestačia len slová či motivačné citáty, treba to niečím dokázať.

Tým niečím sa ráta všetko zmysluplné – spoluorganizovanie eventu, grafické výstupy, nadizajnované weby, pokusy o kampaň, úspešné aj neúspešné projekty… Hocičo, čo z teba v očiach druhých spraví študenta, ktorý len nesedí na prednáškach a čaká na spasenie. Na to mysli už od prvého ročníka.

Ja som napríklad vždy bez hanby posielala svoje najlepšie články z univerzitného časopisu alebo FB stránku firmy, ktorú som spravovala rodinnému známemu. Profesionalitu to síce videlo akurát tak z rýchlika, no ukázala som svoju snahu.

Je normálne, že nemáš prax z reálnej práce, no skúsenosti s hocičím podobným sú plus.

Nechcem robiť bezvýznamné papierovačky“

V prváku som stážovala vo firme, kde som väčšinu času triedila reklamné plagáty podľa dátumu a poviem vám, myslela som si, že to je marketingový strop. V skutočnosti to bola strata času a za dva dni v agentúre som sa naučila viac, než za tri mesiace pri triedení plagátov.

Neskôr som už prišla na to, že v žiadnej dobrej agentúre ti nedajú len variť kávu či kopírovať papiere. Keď ťa už niekde príjmu na stáž, berú to ako investíciu do budúcnosti a príležitosť zaučiť si potenciálneho kolegu. Preto sa ti budú venovať, zadávať tasky, skúšať tvoju kreativitu a odovzdávať niečo zo svojho know-how.

Ak sa ti stane niečo podobné ako mne v prvom ročníku, tak tam neostávaj len preto, že sa niekomu môžeš chváliť stážou, ktorá ti však nič nedá. Od firmy je neprofesionálne, ak mrhajú tvojím časom, keď sa chceš niečo praktické naučiť. Kiežby mi to vtedy niekto vysvetlil.

Byť proaktívny a nehanbiť sa vypýtať si reálnu marketérsku robotu je stopro lepšie, než vysedávať a čakať, čo ti zadajú. A tiež určite lepšie, ako triediť plagáty…

Nebudem to popri škole stíhať“

Neboj sa, naozaj sa to dá.

Na práci v agentúre je výborné to, že ju môžeš robiť takmer kdekoľvek a nemusíš nutne sedieť celý čas v kancli. Hlavne v tomto období je to obrovská výhoda. Kopu toho vieš stihnúť počas okien medzi online prednáškami. Za tú hodinku stihneš namiesto seriálu poodpisovať na maily, vytvoriť peknú grafiku či vymyslieť pár postov na Facebook.

Hovorím čisto z vlastnej skúsenosti – ako junior pracujem maximálne 80 hodín za mesiac a školu stíham v pohode. Pri stáži je to ešte flexibilnejšie. S väčšinou vedúcich sa vieš dohodnúť na pracovnom čase tak, aby to vyhovovalo obom. Niektoré úlohy môžeš potom robiť aj po večeroch či cez víkend, aby si v škole nezaostával.

Okej, nie vždy mi to vychádza na jednotku a občas kvôli tomu musím niečo obetovať – či už spánok alebo absenčku. Náš odbor je zradný. Škola je dôležitá, ale nikto sa ťa po štátniciach nebude pýtať na známky z predmetov – oveľa dôležitejšie sú praktické skúsenosti, ktoré nadobudneš.

Budeš stážista, takže všetko je na dohode. Keď chceš, stíhať budeš.

Nemôžem pracovať zadarmo, potrebujem peniaze“

Posledný, no najcitlivejší problém. Každý je v inej finančnej situácii a sama viem, že dokáže byť poriadne zúfalá. Preto v tomto bode nebudem príliš mudrovať.

Môžem povedať len to, ako to je – počas stáže nepracuješ zadarmo. Za svoju prácu nedostaneš peniaze, ale za to nové poznatky, skúsenosti, know-how, za ktoré by si musel človek zaplatiť napríklad na nejakom kurze.

Je to ako začarovaný kruh. Ak nezačneš stážovať, nebudeš mať reálne pracovné skúsenosti, a o to väčší problém nájsť si platenú prax či juniorskú prácu za adekvátnu mzdu.

Jednoducho, niečo na štart svojej kariéry obetovať musíš. Vyplatí sa, uvidíš.

Ak máš akékoľvek otázky, napíš mi na LinkedIn alebo Instagram. A ak by si chcel niekto prečítať moje články zo spomínaného časopisu atteliér, sú tu.“

Autor článku
Tereza Šuveríková
Avatar