Dezinformácie, hoaxy, konšpirácie. Ako ochrániť značku pred spojením s pochybným obsahom?

dezinformacie
Martina Ditrichová 26 júl 2022 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Dezinformácie, hoaxy, konšpirácie. Ako ochrániť značku pred spojením s pochybným obsahom?

Začiatkom júla sa v rámci ADMA konal interný webinár pre našich členov, na ktorom sa rozoberala téma dezinformácií, hoaxov a konšpirácií. Internet je plný obsahu, ktorý je na hrane alebo ďaleko za hranou zákona. Dezinformačné weby a kampane majú v našej dobe takú moc, že dokážu ovplyvňovať verejnú mienku, politické dianie a dokonca výsledky volieb pomocou vymyslených správ a fotomontáží. Môžu tiež ohroziť zdravie návštevníkov webu.

hoax

Ján Urbančík, riaditeľ agentúry Netsuccess & zakladateľ iniciatívy Konšpirátori.sk, na webinári poskytol zástupcom našich členských agentúr množstvo užitočných tipov, ako ochrániť značku pred spojením s pochybným obsahom, o ktoré sa s vami podelíme v článku.

Viete, kde sa zobrazuje vaša značka?

Mnohé firmy nevedomky podporujú šírenie nebezpečnej propagandy, dezinformácií či hoaxov. Ste si istí, že vaša značka neodporúča pitie priemyselných čistidiel namiesto liečby rakoviny, alebo vášnivo neobhajuje ruskú agresiu na Ukrajine? Na to, aby zlo zvíťazilo stačí málo – aby dobrí ľudia nerobili nič. Na Slovensku stále veľká časť verejnosti žije konšpiráciami a ruskou propagandou a mnohí inzerenti túto mašinériu nevedomky priamo finančne podporujú.

Nie je jedno s kým a ako sa spájame

Inzerentov stále menej zaujíma, kde sa zobrazuje ich reklama, dôležitá je cena vs. zásah publika. Tam, kde boli desiatky veľkých médií, sú dnes státisíce malých webov ponúkajúcich svoj priestor pre reklamu. Ľudí pri nákupe a predaji reklamného priestoru nahrádza software a inzerenti a agentúry postupne strácajú kontrolu nad tým, kde sa daná reklama reklama. Kebyže sa rozhodnete všetky weby skontrolovať, nájdete ich tisícky.

Čo spôsobí zobrazenie známej značky na dezinformačnom webe?

  1. Legitimizuje pochybný obsah, pretože prítomnosť známej značky zvyšuje dôveryhodnosť obsahu, vedľa ktorého sa objaví.
  2. Značka financuje pochybný web zo svojho marketingového rozpočtu. Až do 80% výnosov z reklám cez programatické reklamné systémy končí vo vreckách médií, na ktorých inzercia odbehla.

Čo už je problém?

  • podvody, šarlatánstvo
  • dezinformácie a lživá propaganda
  • konšpiračné teórie a bludy s vážnejšími následkami
  • vulgarizmy, výzvy k násiliu, hanobenie
  • nerešpektovanie základnej novinárskej etiky

Prečo by nám nemalo byť jedno, kde sa naša reklama zobrazuje?

,,Zaberie 20 rokov vybudovať si reputáciu a stačí 5 minút na jej zruinovanie.” Warren Buffet

Spojenie brandu s pochybným obsahom môže poškodiť dôveryhodnosť značky v očiach verejnosti aj obchodných partnerov. Každá firma nesie celospoločenskú zodpovednosť za to, ako sa správa a čo podporuje. Ak sa značka inzeruje reklamu na pochybnej stránke, sú to peniaze inzerujúcej firmy, ktoré jej chod podporujú. A nejedná sa o málo peňazí, jeden zo slovenských dezinf webov má ročne vyše 200 000 eur z reklamy.

Ako vylúčiť pochybné weby?

Neexistuje centrálna autorita, aby určila, ktorý web je dezinformačný, konšpiračný, extrémistický či neetický. Za účelom vylúčiť, alebo aspoň čo najviac minimalizovať pochybné a zavádzajúce weby, Ján Urbančík v roku 2016 založil občianske združenie Konšpirátori.sk. Jedná sa o databázu webových stránok s neserióznym, klamlivým, podvodným, konšpiračným alebo propagandistickým obsahom.

Bolo potrebné nakresliť čiaru a určiť hranicu web stránkam, ktoré tvoria obsah bez ohľadu na jeho pravdivosť iba za účelom návštevnosti a inzercie. Podľa Jána je spoločenskou zodpovednosťou každej firmy je aj to, aby zvážila komu plynú príjmy z jej marketingových aktivít.

Poučenia

  1. Máte veľkú moc – Firmy majú obrovskú mediálnu silu, s ktorou by mala ísť ruka v ruke aj zodpovednosť
  2. Podpora je väčšia ako kritika – Hlučná menšina je stále iba menšina. Nájdete podporovateľov, o ktorých ste ani nevedeli.
  3. Nemusíte sa báť – Publikum si nájdete aj inde, ľudia nečítajú iba dezinformačné weby, takže nemáte čo stratiť.

Konšpirátori.sk v číslach

  • viac ako 2k preverených webov
  • viac ako 600k návštev webu
  • viac ako 10k inzerentov využíva automatizovaný skript
  • viac ako 100k chránených online kampaní
  • 239 webov na zozname
  • 13 členov odbornej komisie

Hodnotiaca komisia pozostáva z odborníkov v rôznych oblastiach, ktorí jednotlivé nahlásené weby prechádzajú a hodnotia na základe kritérií. Hlas väčšiny sa rozhodne, či sa daná stránka dostane na “Blacklist” alebo “Whitelist”. Ak chcete ošetriť svoje kampane a zaistiť, aby sa nezobrazovali na dezinformačných weboch, pozrite si na stránke konšpirátori.sk návod, ako na to.

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu. ditrichovamartina.myportfolio.com