Ako vybrať správneho influencera?

Martina Ditrichová 7 august 2019 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Ako vybrať správneho influencera?

Momentálne sa na ADMA blogu venujeme prevažne téme influencer marketing. Ako sme už spomínali, zaradiť spoluprácu s influencerom do svojej stratégie, môže značku míľovými krokmi priblížiť k jej cieľu. Dôležité je však spomenúť, že sa musí jednať o “toho pravého” influencera či influencerský mix. 

istock 658149482
FOTO: thelabmiami.com

Počet sledovateľov nie je rozhodujúci faktor

Je potrebné uvedomiť si , že spolupráca s influencerom znamená propagovať výrobok či službu prostredníctvom jeho vlastných kanálov. Treba ho vnímať ako “médium”. Nedáte predsa inzerovať službu leštenie áut do ženského magazínu. Boli by to vyhodené peniaze aj keď ho čítajú tisícky ľudí, no problém je, že ženského pohlavia.. reklama by sa tak minula účinku. Preto pri výbere influencera nemôžeme iba slepo hľadieť na počet followerov, ktorých má. 

Grand Hotel Influencer GIF by ABC Network - Find & Share on GIPHY

Je nutné ísť hlbšie… 

Hlavným kritériom je vplyv influencera, ktorý sa skladá z troch základných aspektov – zásah publika, jeho vzťah s publikom a afinita k vašej značke, teda produktu. Verejné údaje, ktoré nájdete na kanáloch influencera, väčšinou nie sú dostačujúce, no aj s nimi sa dá pracovať.

Demografia je dôležitá

Predstavte si, že ste našli ideálneho kandidáta, ktorý má x-tisíc followerov a zaoberá sa pre vás relevantnou témou. Myslíte, že máte vyhraté? Nemusí to byť tak. Čo ako 80% jeho sledovateľov pochádza zo zahraničia a vy sa zameriavate na slovenský trh? Štatistiky publika a dosahu si vypýtajte ešte predtým, ako podpíšete spoluprácu. Prípadne využite platformu, kde tieto informácie nájdete. Užitočnými nástrojmi, ktoré vám pomôžu nájsť influencera sú napríklad Lafluence alebo Hype auditor

All-in-fluencer

Tieto stránky ponúkajú možnosť prehľadávania zoznamu influencerov na základe viacerých kritérií, ktoré zúžia výber iba na tých relevantných. Dokonca sa prostredníctvom nich môžete s vybranými influencermi aj spojiť a dohodnúť bližšie podmienky. 

Nepodceňujte prieskum

Predom si preklepnite svojho influencera. Zistite, aký je jeho vzťah s publikom. Zaujímajú ľudí príspevky, ktoré postuje? Reagujú na ne? Sú ich reakcie pozitívne či negatívne. Treba však brať do úvahy aj fakt, že mladší užívatelia – mileniáli sú na sociálnych sieťach viac aktívnejší ako staršia cieľovka.

Kvalitné výstupy

Ďalším dôležitým atribútom sú samotné príspevky. Preklepnite si príspevky vybraného influencera pre iné značky a zvážte, či sa vám páči spôsob, ako ich prezentuje. Majú dostatočnú úroveň a chcem prezentovať svoj produkt takýmto štýlom?

Abbi Jacobson Instagram GIF by Broad City - Find & Share on GIPHY

Spoľahlivosť a kvalita komunikácie

Ak vám nevyhovuje spôsob komunikácie s influencerom, radšej si nájdite iného. Nechcete predsa spolupracovať s niekým, kto vám pár týždňov nie je schopný odpovedať, neplní deadliny, prípadne nevie vyhovieť vašim požiadavkám. Zbytočne stratíte čas a influenceri momentálne priam rastú na stromoch.

Oplatí sa?

V neposlednom rade sú samozrejme výdavky, ktoré na spoluprácu bude treba vynaložiť. V jednoduchosti – koľko eur za príspevok? Niektorí influenceri majú pripravený cenník, iný ho prispôsobujú konkrétnym značkám. Tento aspek spolupráce je stále veľmi slabo definovaný. Minulý týždeň sme na našom blogu zverejnili zahraničný prieskum, ktorý sa venoval aj tomu, koľko influenceri stoja na jednotlivých kanáloch. Aj keď sa ceny na Slovensku líšia, pomôže vám urobiť si prehľad v rozdieloch medzi jednotlivými kanálmi a typmi influencerov, tj. veľkosti ich fanúšikovskej základne.

Aj keď sa vám možno nepodarí nájsť toho pravého influencera so želaným počtom followerov za odhadovanú cenu, nezúfajte. Vo všeobecnosti sa odporúča mix influencerov, ktorí spoločne pokryjú to, čo potrebujete. Môžete zainvestovať do jedného, síce drahšieho influencera, no vašu značku začne vnímať veľké množstvo rôznych ľudí plus dohodnete spoluprácu s menšími a “lacnejšími”, ktorí viac zodpovedajú oblasti vášho záujmu a aj keď príspevky nemajú takí dosah, zasiahnu presne tých ľudí, ktorých potrebujete.

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu.