Ako na web a aplikácie

DigiTips
Martina Ditrichová 9 november 2018 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Ako na web a aplikácie

Druhý blok, ktorým si účastníci ADMA digital marketing academy prešli, sa venoval webu & aplikáciám. CEO a CTO agentúry Core 4, Miroslav Murgaš, študentom ponúkol výklad o fungovaní webu, o platformách a technológiách, webových a mobilných aplikáciách aj internetovej bezpečnosti.

V našom článku sa dozviete zopár zaujímavostí z prednášky.

Prenik IT & marketingu

Stručná história webu

Snímka obrazovky 2018 11 09 o 16.23.53

Aké typy webových aplikácií navštevujeme?

  • Jednoduché weby – obsahujú iba landing page, sú buď statické alebo s jednoduchými dynamickými prvkami, bez nástrojov na manažment obsahu alebo funkcionalít
  • Obsahové portály – informačné stránky, firemné prezentačné weby, médiá. Majú zadefinované dizajnové šablóny a obsah je oddelený od dizajnu. Využíva CMS redakčné systémy ako WordPress, Joomla, Sitecore, etc.
  • Aplikačné portály – Weby obsahujúce interaktívne nástroje, služby alebo user-centric dáta, väčšinou s registrovanými/prihlásenými používateľmi. Kladú dôraz na bezpečnosť a vysokú dostupnosť a bežia na platformách ako napríklad MS Sharepoint, IBM Websphere, Oracle WebCenter…
  • E-commerce/E-shop – weby špeciaizované na predaj tovaru a služieb. Kladú dôraz na ľahkú orientáciu, vyhľadávanie a nákupný proces. Sú integrované na sklady, výrobu, dopravu, platby, affiliate programy. Najpoužívanejšie open source platformy sú WooCommerce(WP), PrestaShop, Magento, OpenCart, Shopify.

Účastníkom kurzu zároveň vysvetlil mobilné aplikácie a aké typy môžeme používať, v akých jazykoch sú tvorené a rozdiel medzi jednotlivými funkcionalitami.

Ako postupovať pri spustení a podpore aplikácie?

  • Pripravte kvalitný popis, obrázky, promo video
  • Vytvorte buzz (preview, recenzie, PR)
  • Komunikujte na cieľovú skupinu
  • Sledujte spätnú väzbu a reagujte
  • Opravujte bugy, testujte nové zariadenia a verzie OS
  • Zlepšujte UX/UI buďte konzistentný s aktuálnymi platformami
  • Dopĺňajte funkcionalitu

Snímka obrazovky 2018 11 09 o 15.59.07

Princípy UX

  • Plňte používateľove potreby na správnom mieste a v správnom čas
  • Nezavadzajte a neprerušujte
  • Akceptujte používateľove inštinkty (intuitívnosť)
  • Všetko na dosah podľa priority v aktuálnej situácii
  • Menej je viac
  • Zjednodušujte výber (výberová paralýza)
  • Konzistentnosť
  • Prispôsobte jazyk
  • Funkčnosť je nadradená estetike
  • Don’t make me think
  • Pri chybách používateľovi pomáhajte
  • Poskytnite možnosť návratu
  • Poskytujte odozvu (zmena farby, vibrácia, hláška, zvuk…)

Responzivita

Pod responzivitou rozumieme, že webstránka je celou svojou štruktúrou a obsahom prispôsobená všetkým zariadeniam, cez ktoré sa na ňu používateľ môže dostať. Či už používateľ používa počítač alebo smartfón, dostane rovnaký obsah.

  • Myslite na responzivitu od začiatku
  • Bežne 3 rozsahy rozlíšenia
  • Dajte si záležať na menu
  • Rešpektujte dotykové ovládanie (veľkosť CTA, kontextové menu, …)
  • Používajte vektorové obrázky
  • Používajte webové fonty
  • Fluid dizajn, žiadne fixné prvky
  • Optimalizujte veľkosť
  • V malých rozlíšeniach odstráňte nepotrebné prvky
  • Optimalizujte aj pre veľký display
  • Responsive nie je Adaptive

Miro sa na prednáške okrem toho venoval dizajnu webov a aplikácií, testovaniu, launchu a optimalizácií. My prejdeme rovno k bezpečnosti a na čo si treba dávať pozor.

IMG 4278

Čo potrebujeme chrániť?

  • Dáta na ceste od klient a ku klientovi
  • Dáta na serveroch
  • Používateľské prístupy/identita
  • Platformy a aplikácie pred zneužitím
  • Infraštruktúru pred DDoS

Na to, aby sme vedeli, či je náš web dostatočne chránení voči útokom sú k dispozícií penetračné testy alebo bug bounty programy, kde sú vyhlásené programy odmien za odhalenie zraniteľností.

Na záver dáme hot radu od Mira Murgaša: ,, Ak chcete byť v digitálnom marketingu nadčasový, sledujte porno priemysel, aspoň z diaľky. Porno začalo streamovať o 10 rokov skôr ako Youtube a teraz tam fičí virtuálna realita.“

Veríme, že ste sa niečo málo o webe a aplikáciách naučili aj z nášho krátkeho výcucu. Budúci týždeň sa môžete tešiť na ľahšiu tému – Kreativita v online v podaní Michala Pastiera zo Zaraguza.

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu.