Ako bojovať proti útlmu a naštartovať kreatívne myslenie?

DigiTips
Martina Ditrichová 28 august 2018 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Ako bojovať proti útlmu a naštartovať kreatívne myslenie?

Opäť sme si prizvali našich kreatívnych riaditeľov, aby sa s nami podelili o svoje skúsenosti. Tentokrát bol témou kreatívny proces a ako sa vysporiadať s tým, keď klesne kreativita na bod mrazu.

Kreatívni riaditelia v našich členských agentúrach sa zhodli na tom, že v čase kreatívneho útlmu je dobré zmeniť rituály, prípadne prostredie, v ktorom tvoríme. Kreatívci častokrát čerpajú inšpiráciu zo svojho okolia a tá sa niekedy jednoducho vyčerpá. Iní zas najradšej kreujú doma v pokoji.

S kreatívnym útlmom mnohým pomáhajú aj kolegovia v práci a liek vidia v brainstormingu. V prípade, že je tam istá časová rezerva, oplatí sa aj na chvíľu zadanie úplne vyhodiť z hlavy a venovať sa niečomu inému.

V čase nedostatku inšpirácie a nových nápadov musíme jednoducho vyjsť z “komfortnej zóny” a hľadať nové vnemy na osvieženie myslenia. Veľakrát v tomto pomôže pohyb… tým, že vyčerpáte telo sa vyrelaxuje vaša myseľ.

,,Kreatívny útlm je bežná súčasť života každého kreatívca a v pravidelných intervaloch sa objavuje aj u mňa. Najmä po tendrovačkách, kedy je človek nútený vydať zo seba veľa kreatívnej energie v relatívne krátkom čase. V situáciách, kedy mám za sebou dlhé a náročné „vymýšľacie“ obdobie mi väčšinou pomáha zmena typu činnosti. Všeobecne u mňa platí, že keď je unavená myseľ, treba pre zmenu unaviť telo. Preto ako prevenciu pred kreatívnym útlmom odporúčam pravidelne športovať. Ja osobne preferujem také športy, ktoré odpútavajú pozornosť od práce a doslova nútia človeka myslieť na niečo konkrétne – napr. ako odbiť loptičku tak, aby nešla do outu.” Iva Pacoňová, Creative Director, Core4

,,Každý kreatívec už určite zažil kreatívny útlm. Je to prirodzená súčasť kreovania a vytvárania kampaní. Je ako hosť, ktorý sa zjaví presne vtedy, keď ho najmenej čakáte. A čo proti nemu podniknúť? Ak to situácia dovolí, najlepšie je úplne vyvetrať hlavu. Spôsobov je hneď niekoľko a každému vyhovuje niečo iné. Napríklad čítanie knihy, pozeranie dobrého filmu či poriadne vybláznenie v posilňovni. Dôležité je, aby to nemalo žiaden súvis s prácou. Môže sa však stať, že na to momentálne nemáte priestor a útlmu sa potrebujete zbaviť v čo najkratšom čase. V tom prípade sa choďte aspoň na chvíľu prejsť, dajte si kávu či prejdite na iné zadanie, s ktorým postupne prídu aj iné myšlienky. Ani nebudete vedieť ako a útlm je preč.“ Andrea Michajlová, creative director, Promiseo

Aké tooly by ste poradili na naštartovanie kreatívneho myslenia?

,,Celkom sa mi osvedčilo obklopiť sa novými vizuálnymi podnetmi, napr. scrollovať instagramové profily s nevšedným grafickým obsahom, pozrieť si funny bizarné videá. Ak som však úplne zaseknutá aj po tomto, väčšinou si poviem, akú najväčšiu hlúposť by som vedela na danú tému vymyslieť. Aj keď veľakrát z toho nič použiteľné nevypadne, aspoň sa s kolegami dobre zasmejeme, uvoľní sa atmosféra a hneď sa vymýšľa o čosi ľahšie.” Iva Pacoňová, Creative Director, Core4

,,Kreatívne myslenie najlepšie naštartujete prostredníctvom rôznych hier, ktoré zapoja všetky mozgové závity. Ideálne je, ak sa hrania zúčastňuje celý tím, pretože vtedy krásne vidíte, ako sa jednotlivcom vytvoria úplne rozličné asociácie. Napríklad vyslovíte náhodné slovo a ďalší v poradí musí povedať prvé čo mu napadlo. Je to podobné ako s Rorschachovým testom. Každý totiž vidí v atramentovej škvrne niečo iné. Tak je to aj s tvorbou konceptov. Každý si z briefu zoberie to svoje a asociuje si rôzne riešenia.

Samozrejme, internet je sám o sebe výborným nástrojom na naštartovanie kreatívneho myslenia. Tam sa inšpirácie valia z každej strany a vy sa nestačíte diviť koľko toho je. Reálny svet je tiež dobrým príkladom. Stačí si všímať veci okolo seba a impulz sa môže dostaviť kedykoľvek. Takže majte oči na stopkách, pretože nikdy neviete, či náhodou cesta autobusom, alebo nákup v potravinách nenaštartuje vášho kreatívneho ducha.“ Andrea Michajlová, creative director, Promiseo

,,Pre každého to môže byť niečo iné, podľa toho, čo rád robí. Mne to „zapína“ po športe, ale takým štartovačom ku kreativite je často aj môj pes alebo 9GAG. Pomáha aj rozhovor s úplne nezainteresovaným človekom. Ideálne takým, ktorý reklamou vôbec nežije. Čo sa týka techník, rada využívam Mindscapes od Yonathana Dominitza, ktorým som sa priučila na ním vedenom kreatívnom workshope.“  Kornélia Pazderková, Ideamaker, Socialists

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu.