ADMA academy: Čo nemeriaš, to nevieš ani optimalizovať
V rámci ADMA digital marketing academy sme boli na prednáške Vladimíra Cintulu, Chief Digital Strategist v RIESENIA.com, o analytike a práci s Google Analytics. V článku nájdete zaujímavé info z prednášky.
Základné princípy v analytike
- Porovnávame (medziročne, medzimesačne, whatever), dôležité je, že chceme vidieť, kam sme sa posunuli za daný čas.
- Pozeráme na dlhodobé trendy, aby sme videli sezónnosti a aby sme vedeli predikovať ďalší vývoj.
- Segmentujeme, aby sme videli rozdiely pri porovnaní rôznych segmentov návštevnosti a vedeli identifikovať, ak konkrétny segment dosahuje zlé čísla, alebo naopak nadpriemerné čísla.
- Dávame pozor na extrémy, aby sme náhodou nespravili nesprávne rozhodnutie na základe skreslených údajov.
- Pri dôležitých rozhodnutiach si dávame pozor na štatistickú významnosť, aby sme nevyhlasovali za pravdu tvrdenia, kde v skutočnosti iba motyka vystrelila. Je tvrdenie “Muži majú vyšší konverzný pomer” pravdivé, alebo len motyka vystrelila? K dispozícii máme online nástroj ako napríklad https://abtestguide.com/calc/
KPIs v analytike
Key Performance Indicator musí byť jednoznačne merateľná hodnota, pri ktorej s určitosťou vieme povedať, že ak v čase rastie, tak sme bližšie k splneniu stanovených cieľov. Vo väčšine prípadov sa lepšie pracuje s KPIs, ktoré sú podielom, percentom, alebo priemernou hodnotou.
Ak by sme si ich mali rozdeliť do matice SEE-THINK-DO-CARE, väčšinou sa KPI v jednotlivých fázach líšia.
- SEE – reach, frekvencia
- THINK – asistované konverzie, interakcie (newsletter, shares)
- DO – konverzný pomer
- CARE – opakované návštevy
Pre každú fázu a každé médium by sme si mali vedieť definovať
- k splneniu akých konkrétnych cieľov mi má dané médium/formát pomôcť.
- aké metriky mám sledovať, aby som vedel, či mi pomáha plniť ciele (alebo nepomáha) a aká je metodika zberu a vyhodnocovania sledovaných metrík.
- stanoviť očakávania – čo budem považovať za dobrý výsledok v horizonte X mesiacov (alebo týždňov, alebo dní).
Sledujte pomery na jednotlivých kanáloch
- Direct traffic (direct / none) – priame zadanie URL adresy do prehliadača, alebo bookmark
- Organic (google / organic, bing / organic, …) – návštevnosť z neplatených výsledkov vyhľadávania
- Referral (sme.sk / referral , …) – návštevnosť prichádzajúca cez spätné odkazy
- cpc (google / cpc) – návštevnosť z platených Google Ads search kampaní
- social – (facebook.com / referral, instagram.com / referral) – neplatená návštevnosť zo sociálnych sietí
- display (google / cpc) – návštevnosť z Google Ads display kampaní
Náhľad do Analytics
CIELE
- Videnie konkrétnej stránky
- Trvanie návštevy
- Počet videných stránok počas návštevy
- Udalosť (event)
Nastavenie cieľov v Google Analytics je veľmi jednoduché. Vďaka možnosti spraviť cieľ aj z udalosti, máme vysokú flexibilitu v tom, čo všetko môže byť cieľom.
Udalosti
- Kliknutie na konkrétny “čudlík”
- Spustenie videa
- Odoslanie formuláru
- Stiahnutie dokumentu
- Použitie filtrovania
- Môže to byť akákoľvek užívateľská interakcia.
Ideálny workflow pri práci s Analytics
Na začiatku analýzy je hypotéza, na konci fakt.