Myšlienkové šablóny ako skratka ku kreatívnym ideám

DigiTips
Martina Ditrichová 1 august 2018 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Myšlienkové šablóny ako skratka ku kreatívnym ideám

Minulý týždeň sme vám na našom blogu predstavili kampane ocenené za svoju kreativitu a unikátny nápad. Prezradili sme vám, že aj napriek svojej jedinečnosti, kampane spájajú určité myšlienkové šablóny, teraz vám prezradíme, ktoré to sú.

FOTO: prnewswire.com

 

Na prvý pohľad sa môže zdať náročné vymyslieť niečo inovatívne, čo tu predtým ešte nebolo. Keď sa však na tieto nápady pozrieme zblízka a zanalyzujeme proces prípravy úspešných kreatívnych kampaní od briefu až po samotnú ideu, v rôznych, aj diametrálne odlišných kreatívnych nápadoch, nájdeme neustále sa opakujúce myšlienkové šablóny.

Tieto šablóny môžu slúžiť ako metodológia pre kreatívne agentúry na zefektívnenie vlastných procesov a nasmerovanie myslenia smerom, ktorý sa ukázal byť plodný pre nové kreatívne nápady.  Napríklad až 81% kreatívnych kampaní ocenených na prestížnej súťaži Grand Prix v Cannes zdieľa tieto spoločné šablóny.

Dynamické prepojenie

Dynamické prepojenie je vytvorenie spojenia medzi premennými, ktoré predtým neexistovalo. Premenné, týkajúce sa produktu či služby, s ktorými môžeme operovať, rozdeľujeme na interné a externé. Interné sú tie, ktoré máme ako firma pevne v rukách, napríklad názov, obal, spôsob komunikácie so zákazníkom. Externé by sme síce radi ovplyvnili, no nezávisia od nás, napríklad chute cieľovej skupiny alebo počasie, ktoré chceme našim zákazníkom spríjemniť chladeným nápojom, atď.

Fintou je, že tieto premenné môžeme ľubovoľne spájať, alebo prepojenia rušiť. Napríklad francúzsky obchodný dom prišiel s úplne novým výkladom čerstvosti džúsu tak, že dynamicky prepojil názov a čas výroby džúsu. Ľudia si tak mohli sami vybrať ten najčerstvejší džús iba na základe názvu.

 

Relokácia

Ďalšou šablónou, ktorá môže naštartovať kreatívny proces na plné obrátky je relokácia. Vezmeme jeden komponent, ktorý je fixný v jednom systéme a premiestnime ho do úplne nového systému, kde by ho ľudia nečakali, čím vznikne moment prekvapenia. Zmeníme tým spôsobom interakcie s produktom, vytvoríme napríklad presah online sveta do fyzického, spravíme ich nákup zábavnejším, jednoduchším, čím vytrhneme cieľovú skupinu z ich bežnej rutiny.

FOTO: adsoftheworld.com

 

Veľakrát je potrebné tieto komponenty prispôsobiť novému systému. Pod systémom si môžeme predstaviť samotný produkt alebo službu, či médium, ktorým ho prezentujeme. Nadácia, ktorá zbierala peniaze pre ľudí z krajín tretieho sveta využila relokáciu veľmi kreatívnym spôsobom, keď vytvorila interaktívne billboardy, v ktorých strede bol terminál na platobné karty. Okoloidúci tak mohli zábavnou formou prispieť na dobrú vec.

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu.