Digitálne chuťovky s príchuťou content a social media

DigiNews
Martina Ditrichová 3 júl 2018 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Digitálne chuťovky s príchuťou content a social media

Minulý týžden sa v kaviarni Foxford na Obchodnej ulici konali posledné digitálne chuťovky pred “letnými prázdninami” na tému social media & content. Účastníci začali piatkové ráno chutnými raňajkami, kávou a množstvom zaujímavých tipov, obohatených o konkrétne príklady ako môže kreatívny obsah priniesť ovocie, na ktorom si pochutnáte vy aj váš klient.

Kreativita za hranicou kreatívy

Digitálne chuťovky svojou prezentáciou odštartoval social media manager zo SCR Interactive Thomas Svitok. Predstavil kampaň pre klienta, ponúkajúceho wellness pobyty v Tatrách. Vo svojom briefe klient od agentúry očakával oživenie facebookovej stránky, zvýšenie návštevnosti webu, web ako predajný kanál a transformovanie nakupujúcich na lojálnych zákazníkov. Ako sa k danej výzve agentúra postavila?

Na začiatku si zadefinovali cieľovú skupinu, ktorú rozdelili do troch podkategórií – zameranie na prírodu a turistiku, wellness, rodiny s deťmi a deti seniorov. Správne cielenie pomôže osloviť práve tých, ktorí by mohli mať o daný produkt záujem, týmto vyhraneným skupinám potom posúvali svoje kreatívne výtvory.

Facebook má veľa možností a dá sa s ním skutočne vyhrať. ,,Mali sme k dispozícii množstvo dát. Čítali sme ich, testovali, vyhodnocovali. Na základe nich viete kampane prekvapivo dobre zefektívniť.” Thomas prezradil, že na Facebooku im najlepšie fungovala skupina – ženy & wellness. Počet fanúšikov stúpol o 2000 s 35% mesačným nárastom, návštevnosť webu o 30 000 s 20% zvýšením celkovej návštevnosti. Až 25% všetkých pobytov bolo predaných cez Facebook. Ako vidíte na konkrétnych príkladoch správne cielenie a kreatíva vie s biznisom robiť divy.

Čo majú spoločné Simpsonovci a social media?  

Marek Didák,  creative director z Hype začal svoju prezentáciu zaujímavosťou o kultovom seriály. ,,Vedeli ste, že Simpsonovci sú najdlhšie vysielaný seriál všetkých čias?” Ako to súvisí s digitálnym marketingom a kontentom na sociálnych sieťach? Čítajte ďalej…

Facebook sa pýši tým, že počas jedného dňa sa ňom prehrá 8 miliárd videí denne. Predpoklad spoločnosti CISCO je, že v je roku 2020 bude až 82% web trafficu video, momentálne je to niečo okolo ¾. Treba si však uvedomiť, že to nie je tak, že ľudia bezcieľne blúdia po svojej FB “stene” a zrazu natrafia na video, tak ho teda pozerajú. Väčšinou cielene idú za tým, čo chcú pozerať. O tom svedčí aj neuveriteľný úspech Netflixu, ktorý je založený na nezvratnom a závratnom trende VoD (video on demand) – video na vyžiadanie. Podľa Mareka by naňho značky mali jednoznačne reagovať. Uvádza aj pár príkladov.

Blendtec je spoločnosť, ktorá predáva mixéry. Bola to maličká firma, ktorú nikto nepoznal, no už pred viac ako 10 rokmi tento trend “vychytali” a dnes majú milióny videí a nikto nepochybuje, že ich mixéry sú kvalitné a rozmixujú všetko okrem jednej veci… Na začiatku bolo ich cieľom rozšíriť brand awareness. Problém bol v tom, že mali prakticky nulový rozpočet na marketing, a tak CEO vymyslel jednoduchú vec… postavil sa za stôl s mixérom Blendtec a začal mixovať rôzne veci, čokoľvek čo mu prišlo pod ruku a doteraz  je to jedna z najvirálnejších kampaní v histórii Youtube. A čo sa im nepodarilo rozmixovať?

V Hype sme sa tiež nechali inšpirovať týmto trendom, napríklad pre gastro portál Don Appetit. Môžete si na ňom vyberať reštaurácie na základe množstva aj nie úplne štandardných parametrov. Za cieľ sme dostali zvýšiť brand awareness a traffic, čiže performance, čo sú dva odlišné ciele, no darí sa nám ich plniť pomocou seriálu, ktorého hviezdou je Bekim – Bekim má apetit. Jeho úlohou je ľudí skôr baviť ako predávať.

Výsledkom je cca 8000 videní na Youtube a 7000 na Facebooku, priemerný mesačný nárast trafficu 40%, množstvo kontentu na sociálne siete a mediálne priestor pre predajné posolstvá. Môžeme tvoriť videá pre Youtube, na FB dať napríklad teaser na Instagram peknú fotku.

Výhody seriálov:

  • dlhodobý koncept
  • množstvo kontentu
  • mediálny priestor
  • SEO
  • vplyv na konverziu

Nevýhody spočívajú v zvýšení nákladov, nutnosti práce s videoplatformami, údajne klesajúci trend sledovanosti, ktorý v Hype zatiaľ nezaznamenali a samozrejme seriál je beh na dlhú trať. Či stojí za to, je už len na vás.

Lajky neznamenajú úspech na Facebook-u či Instagram-e

Martin Rajec, Social Media Specialist z agentúry Zaraguza, poukázal na to, ako môže byť zradné sledovať iba jeden ukazovateľ, napríklad počet likov, ktorý možno klienta poteší, no pre samotný biznis nemá veľkú výpovednú lehotu. Ľudia postupom času vývoja na internete premigrovali z browserov na sociálne siete. Najčastejšie teraz otvárame appky ako Facebook, Instagram, Messenger… ľudia neprestali browsovať, len to robia inde.

Správanie ľudí v browseri sa dá vyjadriť istou šablónou. Podľa toho sa my rozhodujeme, akým spôsobom budeme cieliť reklamu.

Žiadna značka nie je tak bohatá, aby si mohla dovoliť cieliť len na interakcie. Keď máme veľkú cieľovú skupinu, interakcie nás môžu vyjsť pekne draho a navyše sa ukrátime o množstvo videní, ktoré je rádovo nepomerne lacnejšie. Okrem budgetového dôvodu je ďalšou vecou, že Facebook doručí túto reklamu práve tým užívateľom, ktorí majú tendenciu vykonať danú reakciu.

Rady od Martina:

  • Sústreďte sa na zásah.
  • Pri videách ľudia trávia so značkou viac času a budujú si kvalitnejší vzťah, takže sa zamerajte aj na video videnia.
  • Facebook má užívateľov rozdelených približne do 5 skupín – scrollerov, videopozeračov, weboklikačov, lajkovačov, súťaživcov. Pri tvorbe kampaní by mali marketéri myslieť na to, že ľudia sú rôzni a ideálne je, keď potešia každého z týchto skupín.
  • Myslite aj na frekvenciu, pripomínajte sa, aby vás ľudia zaregistrovali. Keď nemáte dobrú frekvenciu, je možné, že sa celá kampaň minie účinku.

Keď sme vytvorili hero video, ktorým sme dosiahli aj slušný prirodzený reach, nešlo nám o to dosiahnuť čo najviac lajkov a poraziť nimi konkurenciu, ale odovzdať posolstvo, využiť všetky možné formáty. Keby nám šlo iba o reakcie, mohli sme urobiť súťaž.. Chceme, aby to ľudia vstrebali a pochopili. Rada na záver – Ideálne je mať v každom kastlíku niečo.:)

Veríme, že sme vás naším článkom inšpirovali a vaše kampane budú čím ďalej, tým viac efektívnejšie a vaše liky budú len čerešničkou na torte pre klienta.

 

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu.