Časová relativita alebo ako stihnúť viac v kratšom čase?

DigiTips
Martina Ditrichová 10 august 2018 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Časová relativita alebo ako stihnúť viac v kratšom čase?

Čas je relatívny… vedel to už Einstein, no my to teraz myslíme trochu inak. Pre nás je relatívny v tom zmysle, že všetci máme “iba” 52 týždňov v roku, 7 dní v týždni a 24 hodín denne, no niektorí v relatívne krátkom čase stihneme vytvoriť vlastný úspešný biznis, naučiť sa hovoriť plynule piatimi jazykmi či zabehnúť maratón… a niektorí nie.

Rozdiel je v efektívnom využití času, ktorý máme. Nemyslite si, že úspešní ľudia napríklad menej spia na úkor vlastnej únavy. To by k pozitívnym účinkom neviedlo. Okrem iného samozrejme, je to správnom time managemente, určení si priorít a systematickom posune vpred smerom k vytýčenému cieľu.

Veľa ľudí má množstvo plánov a cieľov, ktoré chcú dosiahnuť, no k samotnej exekúcii sa vo väčšine prípadov ani len nepriblížia. Vplýva na to množstvo faktorov ako lenivosť, prokrastinácia, vzťahy, ktoré sú nám prednejšie, a tak ďalej. Aby sme stihli všetko, čo si zaumienime, existuje súbor techník a nástrojov, ktoré zvýšia našu produktivitu a akoby “predĺžia čas”, ktorý nám je fixne daný.

  1. ”TO DO” list

To do list nie je nič inovatívne, no je to jednou z najefektívnejších a najjednoduchších techník time manažmentu. Ideálne je upgradovať ho dennodenne a zhrnúť naň úlohy, ktorým sa chceme v daný deň venovať. Každému vyhovuje iná forma to do listu. Niektorí ho majú radi vo fyzickej forme, čierny na bielom, kde si postupne vyškrtávajú splnené úlohy. Pre milovníkov technológií je zas k dispozícii nespočetné množstvo aplikácií ako napríklad ToDoist či Trello, ktoré nahradia “debilníček”, dokonca posielajú upozornenia, oslavujú s tebou, keď danú úlohu splníš a vedia ťa namotivovať k plneniu ďalších.

 

  1. Začni deň tým najdôležitejším

A nemáme na mysli raňajky, aj keď to je najdôležitejšie jedlo dňa, ktoré rozhodne posilní na efektívne plnenie denných úloh. Vedieť si určiť priority je schopnosť, ktorou oplývajú úspešní ľudia. Keďže zvyčajne toho máme na pláne veľa, je dobré začať dôležitými taskami, ktoré by mali byť hotové ešte v ten daný deň. Ak sa chceš naučiť nový jazyk, je zrejmé, že to nestíhaš dnes, no mal by si tomu vedieť pravidelne “obetovať” aspoň niekoľko hodín do týždňa. Zároveň každý sám najlepšie vie, kedy je najviac sústredený a najproduktívnejší, preto je ideálne si na tú čas dňa naplánovať čo najviac úloh.

  1. Vynechaj rozptyľovače ako sociálne siete či email

Veľa ľudí “stíha” počas plnenia úlohy kontrolovať nové príspevky na sociálnych sieťach či odpisovať na správy. To sú aktivity, ktoré nám zbytočne berú čas aj koncentráciu. Okrem toho, všetci to dobre poznáme… ideme len jedným očkom mrknúť na Facebook a zrazu sa premiestnime v čase o hodinu dopredu. Obsah sociálnych sietí nikam neutečie, preto si treba surfovanie dopriať napríklad až po výdatnom obede, kedy telo aj mozog potrebujú chvíľu oddychu. Ak si nedisciplinovaný, existuje užitočný tool FocusMe Scheduler, v ktorom si môžeš zablokovať konkrétne weby v čase, keď vieš, že by ťa len rozptyľovali.

  1. Technika “pomodoro”

FOTO: maketecheasier.com

Technika pomodoro je efektívny mix práce s krátkymi prestávkami na maximalizáciu efektivity. Názov techniky je inšpirovaný kuchynskými hodinami v tvare paradajky. Vyber si úlohu z tvojho to do listu a plne sa jej venuj 25 minút. Potom si dopraj krátku prestávku 5 alebo 10 minút, počas ktorej si oddýchneš a zresetuješ hlavu. Potom sa pusti do ďalšieho cyklu. Pomodoro cyklom sa snaž venovať aspoň niekoľko hodín denne s tým, že začneš tými najdôležitejšími úlohami. Neodporúčame na odpočítavanie času použiť kuchynské hodiny, ktoré tikajú.:)

 

Toto je zopár osvedčených techník, ktoré ušetria kopu premrhaného času. Dobrou motiváciou je uvedomiť si, že čas je konečný a máme ho iba obmedzené množstvo, preto je škoda ním zbytočne mrhať. Venujte ho sebarozvoju alebo pri najmenšom ho aspoň strávte príjemne.

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu.