Ako vám môže pomôcť kreatívny rešerš?

DigiNews
Martina Ditrichová 19 júl 2018 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Ako vám môže pomôcť kreatívny rešerš?

V briefe a podkladoch od klienta sú väčšinou len základné informácie o značke, produkte a cieľovej skupine. Pri kreatívnom procese platí – čím viac podkladov máte, tým väčšiu šancu máte vymyslieť niečo naozaj dobré. Vtedy prichádza na rad rešerš, ktorý kreatívcom pomôže ísť naozaj do hĺbky a objaviť veľa informácii skrytých pod povrchom. Vďaka rešeršu pochopíte lepšie značku, produkt, konkurenciu, trh, cieľovú skupinu aj klienta, a to najdôležitejšie – môže vám pomôcť nájsť dôležité insighty a informácie, ktoré môžu byť začiatkom veľkého nápadu.


Čo a ako rešeršovať?


Najprv si treba poriadne prečítať všetky podklady od klienta (brief, podklady o značke, atď.). Kladieme dôraz na slovo poriadne. Niekedy stačí jedno silné kľúčové slovo v briefe, na ktorom sa dá postaviť celá kampaň, no toto slovo sa dá v rýchlosti veľmi ľahko prehliadnuť. Ďalej je dôležité mať prehľad o doterajšej komunikácii značky (youtube kanál, Facebook, marketingové portály). Pomôže vám to upresniť čo značku definuje, akým spôsobom komunikuje, aký má tone of voice, čo fungovalo a čo nie (odozva zákazníkov na sociálnych sieťach), alebo napríklad naznačí aj vkus a otvorenosť klienta (aké reklamy schválil v minulosti a či má odvahu ísť aj do niečoho netradičnejšieho).

Ďalej rešerš konkurencie – čo a ako komunikujú, na aké cieľovky sa zameriavajú a pod. Môžete napríklad zistiť, že väčšina konkurencie komunikuje úplne rovnako a len cez benefity. V takom prípade môžete napríklad objaviť potenciál vymedziť sa napr. cez imidžovú/lifestylovú komunikáciu. Je fajn si spraviť aj rešerš zahraničných kampaní v rovnakom odvetví (Google obrázky, Pinterest, Youtube, marketingové portály) už len kvôli tomu, aby ste nenavrhli niečo, čo už bolo vo svete desaťkrát vymyslené. Ale tiež si tým rozšírite obzory o danom odvetví a o rôznych prístupoch ku komunikácii rovnakého produktu.

Toto je v podstate základ, aby ste mali prehľad o čo sa v rešerši jedná. Pre samotné vymýšľanie a kreatívne vyžívanie je asi najviac užitočný rešerš insightov, prieskumov a štatistík týkajúcich sa daného problému/témy/produktu. Štatistiky a prieskumy treba googliť na štatistických portáloch alebo v médiách. Super insighty zo života k danej téme/produktu môžete pokojne nájsť aj na humorných stránkach ako je 9GAG alebo u svojich kolegov či známych, stačí sa len opýtať.

Do tvorby rešeršu sa zapája v podstate celý tím, ktorý má na starosti dané zadanie. Kreatívec by mal rešeršovať komunikáciu klienta, konkurenciu, odvetvia a loviť insighty kdekoľvek môže. Stratég zas prieskumy/štatistiky/cieľovku, account by mal rešeršovať klienta a vypýtať od neho všetky podklady, odpovede na sprievodné otázky, prípadne dohodnúť aj osobné stretnutie pred začatím vymýšľania. Stážistu môžete tiež zapojiť do rešeršu článkov/štatistík a grafika zase do rešeršu vizuálnych trendov a grafických štýlov pre dané zadanie.

Ak chcete priniesť kvalitnú kreatívnu prácu ako šitú na mieru klientovi, kreatívny rešerš je základ, preto by ste mu mali venovať dostatočnú pozornosť a ísť do hĺbky.

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu.