ADMA MishMash na Zlatom klinci 2018

DigiEvents
Martina Ditrichová 31 máj 2018 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / ADMA MishMash na Zlatom klinci 2018
Cez víkend sa konal festival kreativity Zlatý Klinec 2018. Podujatie pozostávalo zo zaujímavých prednášok z oblasti digitálneho marketingu na lodiach River's club a LOĎ a galavečera v Istropolise, kde sa odovzdávali ceny pre tie najkreatívnejšie marketingové agentúry. Naše členské agentúry zarezonovali v oboch častiach festivalu.

Naša asociácia mala v rámci dennej časti vstup v podobe ADMA MishMash, troch prednášok našich členských agentúr na rôzne témy z oblasti online marketingu. Hostia konferencie si mohli vychutnávať krásne počasie z terasy lode a popritom získať cenný know how od odborníkov z ADMA. Spíkrom bolo v priestoroch lode pekne horúco, preto sme vďační, že aj napriek tomu nám radi odprezentovali svoje prednášky.

Punk a bieda digitálu

Ako prví so svojou prednáškou Punk a bieda digitálu vystúpili Alan Holub a Janči Papač z TRIADu. Porozprávali nám o tom, ako sa digitál rozvíjal a ako má stále zmysel šľapať si vlastnú cestu, vrhnúť sa do digitálu na “punkáča” a nie len riadiť sa zaužívanými technikami a byť ako všetci ostatní.

Človek by si mohol myslieť, že za posledných 10 rokov prudkého rozvoja digitálneho marketingu sa už veľmi nemá kam posúvať, no opak je pravdou. Online reklama je čoraz bližšie k ľuďom, je stále osobnejšia, je zapojených stále viac krajín, firiem. Báza, kde sa dá pracovať sa neustále zväčšuje. Za posledné 4 roky sa počet ľudí pripojených na internet zdvojnásobil. Momentálne je okolo 4 miliárd ľudí online. Chalani spomenuli zaujímavé čísla ako 22% všetkých stránok na Facebooku využíva platenú reklamu a 27% všetkého reachu je zaplateného. Aj napriek týmto horibilným číslam u nás stále firmy viac veria offline reklame. Aj čo sa týka rozpočtov marketingových agentúr, digitál z toho vychádza ako “chudobný príbuzný” offline reklamy, čo je škoda.

 

via GIPHY

Čo sa týka témy, oplatí sa robiť online marketing na punkáča? Podľa odborníkov z TRIADu jednoznačne. Spomenuli zaujímavú stránku na Facebooku Airwaves Česko Slovensko, ktorým ich svojské, nie vždy dokonale veci prekvapivo dobre fungujú. Na záver prišli s radou: ,,Podstatný je nápad, craft je až na druhom mieste. Keď je niečo vtipné a zaujímavé, nemusí to byť vizuálne dokonalé.”

Sila typografie v reklame

Jakub Otčenáš, spolumajiteľ a grafický dizajnér z agentúry Diorama, je zodpovedný za všetko vizuálne čo “ide von” do sveta a písmo, resp. font, vie pekne zamiešať karty vizuálu. Často nejde o to, čo chcem zdeliť, veľkú rolu hrá aj to, ako daná správa vyzerá. Typografia je všetko spojené s textom – font, zalomenie, znaky, riadkovanie, skrátka všetky parametre pri práci s obsahom. 

Typografia vznikla v 15. storočí spolu s vynájdením kníhtlače. Samozrejme, všetko vizuálne je o preferenciách a vkuse, no aj tá istá veta môže budiť iný dojem v závislosti od typu písma. Jakub spomenul experiment na blogu New York Times o tom, či ľudí presvedčí správa, že Zem je ohrozená asteroidom. New York Times vypustil túto správu – vždy rovnaký text s rozličným fontom. Prišli na to, že áno. Najviac dôveryhodný sa ľuďom zdal font Baskerville a najmenej Comic Sans. Rozdiely však boli maximálne 1,5%.

FOTO: dribbble.com

V digitálnom marketingu je dôležité vytvoriť asociáciu značky s fontom, aby bolo všetko konzistentné. Jakub vymenoval 13 dôvodov, prečo zvoliť konkrétne písmo – funkčnosť – výzor, škála použiteľnost, história, názov písma, autor, dostupnosť, nutnosť, asociácia, obyčajnosť/výnimočnosť, viera – vhodné písmo bez logických argumentov, neodolateľnosť. Ako vlastný dôvod pridal ešte cenu – niektoré licenčné fonty sa môžu vyšplhať až na tisíce až desaťtisíce eur ročne, keď napríklad tvoríme appku. Jakub spomenul aj svoje obľúbené fonty, ktorými sú Futura a Franklin Gothic.

Personalizuj alebo banuj

ADMA MishMash zakončil svojou prednáškou Vlado Cintula, Chef Digital Strategy z Riesenia.com. Keďže sú Riesenia.com najmä výkonnostná agentúra, aj keď rozširujú svoje pôsobenie, na personalizáciu sme sa pozreli z hľadiska výkonu. V tomto sú marketéri, klienti aj užívatelia za jedno – personalizácia môže biznisu v dnešnej dobe iba pomôcť.

Viete ako rozoznáte dobrého obchodníka od toho excelentného? Rozdiel je, že excelentný vie efektívne pomôcť a snaží sa zákazníkovi do bodky prispôsobiť. Spotrebitelia dnešnej doby sú “rozmaznaní”. Sme zvyknutí na asistenčné služby, už teraz máme doma smart zariadenia, ktoré vedia dopredu vyhodnotiť, čo potrebujeme ráno vedieť. Automatizácia bude jeden z nosných piliérov budúcnosti online marketingu, tvrdí Vlado s istotou. Mnohé nástroje vám vedia personalizovanie kampaní uľahčiť – viete si zistiť, či sa užívateľ prihlásil cez notebook alebo mobilný telefón, viete jeho geografickú lokalitu. Využívajte A-B testing, kombinujte, experimentujte, hrajte sa.

Riesenia.com pre svojho klienta 4-ka pripravili úzko personalizovanú kampaň, kde využili predpoklad, že ľudia v malých mestách ocenia, keď marketér z Bratislavy prispôsobí reklamu ich malému mestečku. A kampaň veľmi dobre fungovala. 

,,Pomocou AdBOOSTu sme vytvorili štruktúru AdWords kampaní s 389 kampaňami, jedna pre každé mesto, obec a dedinu, v priebehu menej ako 90 minút. Každá kampaň obsahovala personalizované, dynamicky generované bannery. Ak 4ka pokryla nové mesto alebo obec, AdBOOST automaticky vytvoril novú kampaň s geografickým cielením a bannermi,” komentoval úspešnú kampaň Vlado.

Výsledkom kampane bolo, že cena za videnie reklamy unikátnym používateľom bola 0,0006 Eur a priemerný používateľ videl bannerovú reklamu 4ky 5,8 krát.

Personalizovať môžete hneď od zajtra.

Na galavečeri Zlatý klinec porota rozhodla o 80 oceneniach pre kampane slovenských agentúr. Ako aj minulý rok, najúspešnejšou agentúrou sa stala MUW Saatchi & Saatchi. Čo sa týka agentúr z radov ADMA najlepšie sa umiestnila Zaraguza, za ňou TRIAD. Filipa, alebo ocenenie za výnimočný prínos pre slovenskú reklamu získal Martin Woska z TRIADu

Všetky odovzdané klince a ocenenia nájdete TU. Sme radi, že sme sa mohli tejto výnimočnej udalosti zúčastniť a pozrieť si to najkreatívnejšie, čo slovenské reklamné agentúry vyprodukovali.

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu.