Aby sa kreativita (ne)robila (ne)účelne

DigiNews
Martina Ditrichová 10 júl 2018 0 komentárov
Úvod / Blog / Články / Aby sa kreativita (ne)robila (ne)účelne

V článku zistíte, že stratégia je pre marketingovú komunikáciu nielen vhodná, no priam “bytostne” dôležitá. Netvrdíme, že kreatíva nie je aj o spontánnych rozhodnutiach a veľakrát reakciách na aktuálne dianie, no vždy by mala zapadať do väčšieho plánu, smerujúceho k cieľu, ktorí sme si spoločne s klientom stanovili v briefe.

Miera kreativity v digitálnej stratégii

Miera kreativity záleží od požiadaviek klienta – od toho, či je značka globálna alebo lokálna, či funguje aj v offline, či je nová alebo už má zaužívanú komunikáciu.

Pri vlastnej digitálnej stratégii tvoríme od základu všetko sami. Miera kreativity je v tomto prípade najvyššia. Klient pravdepodobne nepoužíva offline médiá, alebo sa od nich chce digitálne odtrhnúť a hovoriť k inej cieľovke. Nie je ani viazaný na žiadnu globálnu sieť, ktorej identity by sa mal držať. Skvelým príkladom je Zaraguza a jej kreatívna kampaň Fofola pre značku Kofola.

FOTO: mediawatch.dog

Pri adaptačnej stratégii prispôsobujeme digitálnu komunikáciu k ATL (above the line) komunikácii značky, teda k offlinovým médiám. Klient už má nastavenú jednotnú stratégiu a potrebuje, aby jej agentúra tvorila digitálnu podzložku. Kreativita je obmedzená, no umožňuje kreatívne sa vyžiť na digitálnych vychytávkach, ktoré offline svet postráda.

Najmenšiu mieru kreatívy vyžaduje kopírovaná stratégia. Klient je pravdepodobne nadnárodná korporácia, ktorá potrebuje svoju globálnu komunikáciu väčšinou len preložiť do slovenčiny a mierne upraviť pre mentalitu domácich ľudí. Ideálnym príkladom je Coca-Cola, aj keď ako sami vidíte aj najnovší reklamný spot s ambasádorkou Emmou Drobnou si vyžadoval peknú dávku kreativity.

Poznaj cieľovku ako svoje boty

Príprava stratégie zahŕňa dôkladné spoznanie cieľovej skupiny a trhu, na ktorom sa chystáme komunikovať. Ideálne je spraviť si prieskum a zistiť odpovede na nasledovné otázky.

  • Výskyt (Presence) – ako dobre vás cieľovka pozná?
  • Vplyv (Infuence) – ako vás vníma?
  • Vnímanie (Perception) – aké emócie v nej vyvolávate?
  • Šírenie (Virality) – rozpráva o vás sama od seba?
  • Odozva (Resonance) – zaujímajú sa ostatní, keď o vás rozpráva?

Každá kreatívna kampaň ako krok k naplneniu stratégie

Za naplnením cieľa, ktorí sme si stanovili v briefe, stojí každá kreatívna kampaň, ktorú v rámci digitálnej stratégie uskutočníme. Úspešná kampaň je malé víťazstvo, vďaka ktorému sa posúvame po poli stratégie vpred k zadefinovanému cieľu. A samozrejme aj v tomto prípade je kreatívny pohľad na vec alfou a omegou. Jednotlivé kampane by mali byť originálne, no zároveň podobné, aby odpovedali spôsobu komunikácie značky.

via GIPHY

Digitálny priestor je kolosálny dynamický celok, kde sa všetko mení neuveriteľne rýchlo. Ako sme spomínali na začiatku, online marketing je aj o schopnosti rýchlo reagovať na zmeny, čo vyžaduje potrebnú dávku kreativity. Téme digitálnej stratégie a kreativite sa budeme tento týždeň na ADMA blogu ešte venovať, takže sa už teraz môžete tešiť na pokračovanie.

Autor článku
Martina Ditrichová
Venujem sa písaniu blogov a článkov a správe sociálnych sietí ako freelancer. Rada tvorím a sledujem pútavé marketingové kampane s pridanou hodnotou, ktoré zarezonujú a vyvolajú emóciu.