Zavrieť

Členovia ADMA

Core 4 Digiline digitask Diorama ecake elite
Hype NetSuccess Paravan Interactive Performics pizza seo ps digital
Riesenia com SCR Triad advertising Visibility Zaraguza digital
Zobraziť

Analytika pre začiatočníkov #5 Zlepšite svoje výsledky

V ideálnom prípade nie sú zmeny v reportoch výsledok náhody, ale vašej aktivity. Prinúťte svoje grafy rásť.

Všetko, čo sa deje na vašom webe, môžete ovplyvniť. Keď to ovplyvníte správnym spôsobom, zvýšite výkon webu a môžete zarábať viac. Vysvetlíme vám, ako na to.

Nájdite svoju najväčšiu chybu a spravte z nej výhodu

Aby ste začali vedome zlepšovať výkonnosť vášho webu, musíte odhaliť jeho najslabšie časti. Aj na prvý pohľad uvidíte chybné podstránky či nevýkonné tlačidlá. Všetky stránky ich majú. Vtedy musíte o krok ustúpiť, nadýchnuť sa, vydýchnuť a rozhodnúť. Ktorý problém má najvyššiu prioritu?

Po rozhodnutí vám zostane jedna konkrétna metrika, ktorá brzdí váš výkon. Preklopte ju na cieľ – odstráňte najväčšiu brzdu a uvidíte najväčšiu zmenu.

Povedzme, že vaša podstránka FAQ má slabú návštevnosť. Zároveň viete, že sú tam odpovede na otázky, ktoré sa vás zákazníci skutočne pýtajú. V tomto prípade nemá zmysel zlepšovať jej obsah a čakať nejakú zmenu. Musíte na ňu dostať ľudí.

Skúste jej dopriať na webe výraznejšiu pozíciu. Pridajte ju do menu, zväčšite CTA buttony, ktoré na ňu vedú z homepage. Alebo ju  pridajte do pravidelného newslettra. Povedzte o nej ľuďom, ktorí to potrebujú, hlasnejšie. Keď sa zlepší návštevnosť, potom riešte obsah.

Vyslovte hypotézu, ktorá vás privedie k úspechu

Teraz už máte cieľ a môžete hľadať cestu, ako sa k nemu dostať. Môžete sa poradiť s odborníkmi či nájsť inšpiráciu na internete. Alebo sa spoľahnite na intuíciu – vy svoj biznis a zákazníkov poznáte najlepšie. Ale nezabudnite, že vaše zmýšľanie nie je vždy v súlade so zmýšľaním zákazníkov.

V každom prípade musíte prísť k nejakému návrhu zlepšenia, k hypotéze. Náš malý postup vám k nej pomôže prísť veľmi rýchlo:

  • Nájdeme zlé čísla – to už máte za sebou :)

  • Určíme chybnú stránku, ktorá má zlé čísla

  • Odhalíme problémový element, ktorý spôsobuje zlé čísla tejto stránky

  • Vyslovíme hypotézu: Ak zmením problémový element, tak sa čísla chybnej stránky zmenia o hodnotu Z“

Totiž, aby vás hypotéza niekam naozaj dostala, musí spĺňať štyri nanajvýš dôležité kritériá:

check box analytika tvorba hypotezy

Odškrtli ste si všetky políčka? Super! Teraz je na čase zistiť, či ste mali pravdu. Potvrdiť alebo vyvrátiť hypotézu môže len testovanie.

Nie každý web sa dá testovať, ale každý web sa dá vylepšovať

Testy nemôžete robiť, ak nerozumiete štatistikám. S tým vám môže pomôcť analytická kalkulačka, ktorá vám ukáže zelenú, červenú alebo nijakú zmenu. A semafórom predsa rozumiete :)

Nemôžete testovať web, ktorý má nízku návštevnosť. Testy vykonané na malej vzorke nedávajú relevantné odpovede. Najprv spravte online kampaň a dostaňte na stránku viac ľudí.

Rovnako by ste zbytočne testovali zmeny, ktoré nedokážete realizovať. Ak ovládate aspoň základy administrácie webu, veľa online nástrojov za vás spraví zvyšok. Inak si musíte zaplatiť externého programátora.

Je ťažké testovať výkon webu, ak má váš produkt dlhý nákupný cyklus. Musíte najprv odstrániť čiernu skrinku a rozdeliť nákup na čiastkové kroky. Predávate byty? Prvý krok je lead, druhý je obhliadka. Predávate autá? Merajte testovacie jazdy.

Tiež neotestujete web, ak veríte, že na vašom webe netreba nič meniť. V tom prípade by ste si mali znovu poriadne prečítať tretí bod prvej kapitoly.

Ste pripravení odhaliť pravdu?

Ak je reporting ľahká časť analytiky, testovanie je jednoznačne tou zábavnou časťou. Žiadne excely, iba obrázky. Vy totiž potrebujete rýchlu odpoveď a digitálne nástroje vám ju chcú dať. Preto v analytike platí, že jeden obrázok je hodný tisíc riadkov tabuľky.

S každým nástrojom by ste sa mali najprv zoznámiť. Naučte sa používať jeho funkcie pri testovaní drobných vecí, ktoré reálne nemajú dopad na výkon stránky. Napríklad farba či tvar tlačidla.

Potom prejdite k veľkým veciam – nadpisy, texty, call-to-action a obrázky. Sú to prvky, ktorým ľudia venujú najviac pozornosti. V zásade je to všetko, čo sa v Hotjare nachádza nad hranicou viditeľnosti.

Do vašej testovacej výbavy by okrem mali určite patriť tieto nástroje:

optimizely hotjar

Skúste kvalitatívne testy

Môže sa stať, že nasadíte niekoľko zmien, poctivo ich otestujete a trend sa stále nemení. To sa stáva všetkým, vrátane nás. Nesmiete to vzdať. Prejdite od kvantitatívnych meraní, akými sú A/B testy, ku kvalitatívnym. Do tejto kategórie patrí napríklad Smartlook nahrávanie obrazovky alebo pop-up dotazník v Hotjare.

Alebo sa skúste namiesto nástrojov rozprávať s reálnymi ľuďmi. Interview vám dá perfektné informácie o tom, čo ich pri nákupe zaujíma. Hľadajú na notebookoch dobrý procesor alebo kvalitné vyhotovenie? Smartfóny si vyberajú podľa foťáku alebo dizajnu? Každá odpoveď vám dáva návod, ako rozložiť obsah na webe.

Skvelý zdroj informácií je aj používateľské testovanie. Človeka posadíte za počítač a zadáte mu veľmi presnú úlohu: „Zarezervuj si u mňa dvojlôžkovú izbu s raňajkami na prvý víkend v marci.“ Vďaka presnému zadaniu nebude musieť subjekt rozmýšľať nad nákupom a bude sa sústrediť už len na e-shop. Každý jeho krok si poznačte, ale nezasahujte do procesu. Na základe poznámok sa ho potom môžete spýtať na konkrétne kroky a problémy.

Pri práci s reálnymi ľuďmi si musíte pamätať, že chyba je vždy, vždy, vždy na webe a nikdy v nich. Ak budete veriť, že chyba je v ľudoch, váš biznis zostane stáť na mieste.

O pokročilejších technikách testovania by sme mohli napísať samostatný e-book, ale vy sa o nich môžete od Pizza SEO dozvedieť, pokojne, aj hneď.

V ďalšej kapitole vám vysvetlíme, že nie všetky rozhodnutia sú vaše, ale z každej zmeny môžete niečo vyťažiť.

Autor: Ladislav Macko

Tento článok je piaty diel e-booku Analytika pre začiatočníkov, ktroý si môžete zdarma stiahnuť na tomto odkaze

Read previous post:
Analytika pre začiatočníkov #4: Reagujte na zmeny v reportoch

Keď sa vám v trende objaví náhly rast alebo pokles, musíte zistiť, čo ho spôsobilo.

Close