Zavrieť

Členovia ADMA

B2B Group Core 4 digitask ecake elite NetSuccess
Paravan Interactive pizza seo ps digital Riesenia com SCR Triad advertising
Visibility Zaraguza digital
Zobraziť

Analytika pre začiatočníkov #3: Vyznajte sa v Google Analytics

Reporting nemusíte robiť ručne. Pomôže vám nástroj od Googlu, s ktorým vám, zase, pomôžeme my.

Google Analytics nie je sponzorom tohto článku, ale napriek tomu vám vrelo odporúčame začať s ním. Je to najpoužívanejší nástroj na reporting, pretože ponúka širokú paletu možností, je integrovaný s ďalšími Google produktami (AdWords, Search Console) a je úplne zdarma. Lepší pomer ceny a výkonu budete ťažko hľadať v celom známom vesmíre.

Ak ešte nemáte svoj Analytics účet, môžete si ho založiť podľa tohto návodu.

Vyznajte sa v Google Analytics

Google Analytics je webový nástroj, ktorý vám umožňuje zbierať a jednoducho vyhodnocovať dáta o návštevníkoch vašej stránky. Vďaka nemu dokážete sledovať, odkiaľ ľudia prišli na váš web, čo robili v priebehu jeho prehliadania a či spravili to, čo ste od nich chceli.

Rozhranie Google Analytics je rozdelené do štyroch hlavných sekcií:

Publikum – kto navštevuje vašu stránku?

Akvizícia – odkiaľ publikum prišlo?

Správanie – čo robia návštevníci na stránke?

Konverzie – spravili ľudia to, čo ste chceli?

Aby ste čo najlepšie rozumeli nástroju a tomuto článku, mali by ste poznať všetky metriky, ktoré Google reportuje. Ich zoznam aj s vysvetlivkami nájdete tu.

Spoznajte, kto navštevuje vašu stránku a koľko tých návštev je

Najprv sa pozrieme do sekcie Publikum.

Kliknite na prvú položku – Overview. Ak máte nástroj v slovenčine, nemýľte sa – každý report je prehľad, ale tento konkrétny report sa aj volá Prehľad. Žiaľ, prekladatelia nenašli dva vhodné výrazy pre report a overview.

adma-ebook-analytika overview

Prehľad by ste mali kontrolovať pravidelne, aby ste zistili, či sa posúvate tým správnym smerom. Dobrým indikátorom úspechu sú rastúce metriky používatelia, relácie a zobrazenia stránky. Sú všeobecným merítkom pre každý web.

Väčšina webov však potrebuje sledovať aj ďalšie metriky, ktoré sa nemenia tak rýchlo. Napríklad, ak máte na webe veľa podstránok, počet stránok na reláciu by mal byť väčší ako 1. Ak to tak nie je, používatelia podstránky ignorujú.

Naopak, bounce rate by rásť nemal. Znamenalo by to, že priveľa ľudí odišlo po zhliadnutí prvej stránky.

V sekcii Publikum môžete tiež zistiť, aký jazyk používajú vaši návštevníci, odkiaľ prišli na vašu stránku a aký prehliadač alebo operačný systém používajú.

Odhaľte hlavné zdroje návštev na stránke

Dostali sme sa do sekcie Akvizícia.

Kliknite na položku Všetka návštevnosť a v nej na časť Zdroj / médium.

Uvidíte veľmi dôležitý report, ktorému by ste mali venovať pozornosť. Nájdete v ňom zdroje návštev, teda domény, z ktorých ľudia prišli na váš web. Médium bližšie identifikuje zdroj. Napríklad, google.com je jeden zdroj, ktorý môže mať dve médiá – CPC (ľudia sa preklikli z platenej reklamy) alebo organic (ľudia klikli na organický výsledok vo vyhľadávaní).

adma-ebook-analytika- zdroje navstevnosti

Rozlišujeme 5 základných typov média:

organic – organický výsledok vo vyhľadávačoch

referral – odkaz na inej doméne, teda v článku, firemnom katalógu, na spriatelenom webe atď.

CPC – platená reklama vo vyhľadávačoch

(none) / direct – záložka v prehliadači alebo ručne vyťukaná URL adresa

Neexistuje žiadne pravidlo o tom, koľko návštev by malo prichádzať z jednotlivých médií, ale mali by ste mať mix všetkých. Ak jedno médium výrazne zaostáva, skúste ho posilniť.

Pre zvyšovanie organickej návštevnosti je nevyhnutná SEO optimalizácia pre vyhľadávače. Pri referral návštevách je dôležité budovať spätné odkazy, affiliate marketing alebo sa propagovať na sociálnych sieťach. CPC traffic zvýšite investovaním do AdWords reklamy. Priamu návštevnosť zase výrazne ovplyvňuje brand awereness, teda povedomie o vašej značke.

Ani Google však nie je 100 %-ný v odhaľovaní zdrojov návštev. Do priamych návštev zaraďuje všetko, čomu nevie rozoznať doménu. Newslettre, linky z prezentácii, odkazy z PDF dokumentov a pod. sa stanú súčasťou direct návštev. Facebook posty zase nevie rozlíšiť na platené a neplatené – oba zaradí medzi referral.

Aby ste vedeli aj tieto zdroje správne merať, odporúčame vám označiť linky pomocou UTM parametrov. Umožnia vám ku každému linku priradiť názov kampane, zdroj a médium. Tieto parametre potom uvidíte v reportoch a návštevy sa vám nebudú miešať. Pozrite si tento návod, ako správne používať UTMká.

Zistite, na ktorú stránku prichádzajú návštevníci webu

Prešli sme na tretiu sekciu – Správanie.

Najdôležitejšia chvíľa vo vzťahu k online zákazníkovi je jeho prvý kontakt s webom – vstupná stránka alebo landing page. Keďže máte rôzne zdroje návštevnosti a každý vedie inam, máte aj rôzne vstupné stránky. Všetky sú rovnako dôležité, pretože na nich sa používateľ rozhodne, či okamžite odíde a zvýši vám bounce rate, alebo pôjde ďalej a nakúpi.

Otvorte si položku Obsah webu a ďalej choďte na Vstupné stránky. Vďaka tomuto reportu môžete landing pages identifikovať a ďalej sa im venovať pre zlepšenie výkonnosti webu.

http://blog.paravan.sk/content/images/2016/04/ako-identifikovat-vstupne-stranky.png

Sledujte, či ľudia na stránke spravili, čo ste chceli

Sme v poslednej sekcii – Konverzie.

Najzaujímavejšia metrika pre každý biznis je splnenie cieľov, teda konverzie. Aby Google vedel, čo je vaším cieľom, musíte mu to povedať. Začnite jednoduchým cieľom – dostať používateľov na konkrétnu URL adresu. Ak svojich zákazníkov po nákupe presmerujete na ďakovnú podstránku, môže vám aj takýto jednoduchý cieľ merať predaje.

V tomto videonávode vám odborníci z paravan interactive vysvetlia nastavenie URL cieľa.

Analytics nástroj vie merať aj sofistikovanejšie ciele, ktoré nazýva eventy. Ich nastavenie je však technicky náročnejšie a vyžaduje spoluprácu s programátorom alebo správcom webu.

So správne nastavenými cieľmi môžete hneď začať merať konverzie. Základný report nájdete pod záložkou Ciele – Prehľad. Uvidíte v ňom, koľko ľudí naplnilo cieľ za vami vybrané obdobie, aká bola ich hodnota (ak ste ju zadali pri vytváraní cieľa) a aká bola miera konverzie v pomere k návštevám stránky.

http://blog.paravan.sk/content/images/2016/05/prehlad-cielov-v-google-analytics.png

Do Konverzií sa môžete ponoriť aj hlbšie. V ďalších reportoch viete sledovať, ktoré zdroje návštev vám priniesli najviac konverzií a následne posilniť tie, ktoré mali výkon slabší alebo investovať do tých, ktoré fungujú.

GA source medium report doraz na konverzie.png

V reportoch o vašich návštevníkoch môžete zase odhaliť segmenty ľudí, ktoré plnili ciele viac a ktoré menej. Mobilné návštevy konvertujú inak než desktopové a mali by ste neustále sledovať ich výkon.

Lenže v toľkých reportoch sa môžete ľahko stratiť, a preto vám vysvetlíme, ako ich držať prehľadne na jednom mieste.

Dashboardy v Google Analytics

Povedzme, že chcete pravidelne sledovať návštevnosť stránky, vstupné stránky a konverzie na základe zdroja. V sekciách by ste sa museli prehrabávať niekoľko minút. Môžete si však vybrať tieto tri metriky a vložiť ich do jedného prehľadného reportu – dashboardu.

Dashboardy alebo Informačné panely nájdete v ľavom menu ako prvú položku. Dovoľujú vám vytvoriť prehľadný report metrík, ktoré si sami vyberiete. Následne ho môžete zdieľať, kedykoľvek upraviť alebo si ho nechať pravidelne posielať na mail.

Aby ste lepšie rozumeli Informačným panelom, prečítajte si o nich článok v paravan blogu.

Bolo toho naozaj dosť!

Verte nám, spísali sme len najzákladnejšie informácie o používaní Google Analyics. Je to skutočne širokospektrálny nástroj a nie všetky funkcie budete musieť či chcieť používať.

Dnes sme vás naučili, ako si aktivovať účet a vložiť sledovací kód na stránku. Už sa vyznáte v základnom delení nástroja a viete si nechať posielať najdôležitejšie metriky priamo do mailu. Tak si môžete jednoducho vypestovať návyk na ich pravidelné sledovanie a budete môcť hneď spozorovať zmeny.

V ďalšej časti vás naučíme lepšie rozumieť vývoju metrík a ukážeme vám, čo treba robiť, aby sa vyvíjali správnym smerom.

 

Autor: Ladislav Macko

Tento článok vyšiel ako súčasť e-booku Analytika pre začiatočníkov. Celý e-book si môžete zdarma stiahnuť na tomto linku.

Read previous post:
Elektrina alebo inovácie?

Pravda o skutočnom pohone TESLA.Ak je inovácia motorom úspechu, ekosystém je jeho prevodovkou. A dnes to nikto nereprezentuje lepšie ako TESLA....

Close