Zavrieť

Členovia ADMA

Adbee digital B2B Group Core 4 digitask ecake elite NetSuccess
Paravan Interactive pizza seo ps digital Riesenia com SCR Triad advertising
Visibility Zaraguza digital
Zobraziť

Analytika pre začiatočníkov #1 Váš biznis beznádejne potrebuje analýzu

Dnes k vám nehovoríme ako marketéri, ale ako biznismeni. 

Sme rovnakí, ako vy – tiež si radi myslíme, že žiadny článok nám nemôže povedať, ako robiť našu prácu lepšie. Ale dajte nám 5 minút a keď vás nepresvedčíme, pokojne ho zavrite. Ako biznismani totiž presne vieme, prečo každý deň vstávate z postele…

 

Biznis musí rásť

Keď rastie, chodí viac zákazníkov, ktorí nosia viac peňazí a pred domom parkuje viac áut, a na streche máme heliport, a…

Biznis, ktorý nerastie, môže ľahko zaniknúť. Je na vás podniknúť správne kroky, aby ste sa vyhli úpadku. Lenže vy stojíte každý deň pred stovkami rozhodnutí a potrebujete obrovské množstvo kvalitných informácií, aby ste sa vždy rozhodli správne.

 

Preto musíte pochopíte svojich zákazníkov

Informácie, ktoré tak nutne potrebujete, sú ukryté v hlavách vašich zákazníkov.

Čo chcú? Prečo to chcú? Ako sa k tomu vedia dostať? Pochopte vašich zákazníkov, uľahčite im cestu k nákupu a ich peniazom uľahčíte cestu do vašej pokladnice.

V kamennom obchode je to jednoduché – prídete k zákazníkovi pri regáli a spýtate sa, ako mu môžete pomôcť. V ideálnom prípade zistíte úplne všetko. Ak sa vás 8 z 10 ľudí opýta, kde máte hnedé topánky, položíte hnedé topánky na viditeľné miesto. Ak sa spýtajú na cenu, napíšete ju výraznejšie.

V online svete komunikuje so zákazníkom váš web. Nekomunikuje otázkami, ale svojím rozložením. Štruktúra stránky musí ísť v ústrety návštevníkovi a odpovedať mu na všetky otázky prv, než ich položí. Dôležité položky majú byť na dosah a nepotrebné čo najďalej.

Nie je úplne jednoduché vyrobiť ústretové UX pre vašu stránku. Existujú tri stupne ústretovosti:

  1. Štruktúre webu sa nikto zvlášť nevenuje. Do prednastavenej témy firma naleje produkt a informácie, ktoré tam intuitívne chce mať. Web nie je ústretový.
     
  2. Informačná štruktúra vzniká pred nakódením stránky. Agentúra na papieri vytvára používateľské scenáre.
  • Kadiaľ pôjde človek, ktorý má vopred vybraný produkt?

  • Kadiaľ pôjde človek, ktorý u nás nakúpil a hľadá doplnkový tovar?

  • Kadiaľ pôjde úplne neznámy človek, aby našiel to, čo hľadá? 

Tieto scenáre ukážu, ako má byť web rozložený. Každý krok každého návštevníka musí mať svoje opodstatnenie. V digitálnej dobe si nesmieme dovoliť ani jeden zbytočný úkon, lebo návšteva odíde a jej peniaze už nikdy neuvidíme. Web by mohol byť ústretový. 

  1. Hotovú štruktúru rozpracujeme do wireframov a dáme otestovať. Stačí malá vzorka ľudí, ktorá vám odovzdá kvalitatívny feedback. To znamená, že ich necháte nahlas komentovať ich skúsenosť s webstránkou. Náhodnému človeku poviete, aby si na vašej stránke kúpil topánky a sledujete jeho pohyb. Uvidíte, ktoré navigačné prvky naozaj fungovali, ktoré boli navyše a ktoré ho zabrzdili. Web je taký ústretový, ako len môže byť.

“Miera pochopenia vašich zákazníkov je merítkom úspechu vášho biznisu.”

 

Preto musíte pochopiť, že vy nie ste váš zákazník

Váš názor môže byť a pravdepodobne aj je odlišný od jeho názorov.

Prvý fitness tréner by komunikoval, že svojim zákazníkom pripraví vyvážený stravovací program s množstvom makronutrientov a tréningový režim pre zdravé telo. Druhý fitness tréner jednoducho povie, že s jeho pomocou budú mať chlapi six-pack a ženy pevný zadok. Ktorý bude úspešnejší?

Jazyk, akým o svojom produkte hovoríte vy, sa musí stotožňovať s tým, ktorí používajú vaši zákazníci. Ego musí ísť bokom – hovorte tak, aby vám ľudia rozumeli. Zákazníkovi predávajte to, čo chce kúpiť. A buďte si istý, že to ponúkate.

co chceme hovorit, co chcu pocut

Preto musíte nájsť rozdiely vo vnímaní

Úspešná anglická relácia o varení dokazuje, aké priepastné môžu byť rozdiely medzi predstavou firmy a realitou. Zákazníkom podniku nechutí jedlo. Majitelia sú presvedčení, že ich jedlo je vynikajúce. Zavolajú si na pomoc Gordona Ramseyho a on im jasne vysvetlí, že zákazníci majú vždy pravdu.  

V digitálnej reči – návštevníci majú vždy pravdu. Často si na svoju stránku dávame položku O nás. Pripadá nám logické, že taká položka by na webe mala byť, ale býva najmenej klikaná zo všetkých. Celý web www.mojafirma.sk je predsa obrovská položka O nás. Ak to tak nie je, treba ho prerobiť. Keď bude obsah stránky tip-top, miesto v menu môže zaujať nová položka.

A tie rozdiely vám ukáže analytika

Je prirodzené, ak máte o predaji vlastnú predstavu. Je prirodzené predpokladať, že zákazníci ju budú spĺňať. Analytika vám pomôže zistiť, ktoré z vašich predstáv majú reálny základ.

UPOZORNENIE: Pri poriadnej analytike zistíte, že niečo robíte zle.. V takom prípade bola analýza tá najlepšia investícia, ktorú ste vo svojom biznise doposiaľ spravili. Zachránila vás pred neúspechom. Chybu totiž nebude opakovať ďalej.

Ak sa analýze nepodarí dokázať, že ste sa mýlili, môžete si pogratulovať a pokračovať v zabehnutom systéme.

Analytika je váš Gordon Ramsey, ktorý vidí všetko objektívne a nikdy si nedáva servítku pred ústa. Občas je krutý, ale vždy má pravdu.

gif ramsey

Tento článok je prvý diel e-booku Analytika pre začiatočníkov, ktroý si môžete zdarma stiahnuť na tomto odkaze.

 

Autor: Ladislav Macko

Read previous post:
Analytika pre začiatočníkov

Ste len osemnásť strán od toho, aby ste sa stali mierne pokročilým.

Close